Alguns infants d’altes capacitats aprenen a llegir sols. Altres adults (mestres) creuen que n’aprenen per l’estimulació de la família però no és cert.
El primer nen que
vaig conèixer d’altes capacitats llegia a casa Jerónimo Stilton a P4. A l’escola
llegia paraules amb la mestra. Quan el va veure llegir amb una lectura entonada
i comprensiva es va quedar parada. Li va fer una pregunta que la va deixar
gelada. On és la lletra jota? Ell va mirar la pàgina amb incredulitat i li va
respondre que no sabia quina era la lletra jota (però tots l’haviem sentit
llegir-la). Simplement ell no havia aprés com la resta dels infants partint del
nom de les lletres i el seu so. Ara li calia informació per aprendre les
lletres i el seu so. Era una informació que no tenia. Vam poder observar que
havia aprés a partir de les paraules amb significat.
Hi ha alumnes que
a partir d’aquí veuen que la lectura és una gran font d’informació. Però no els
llibres que els donen a l’escola que són d’històries molt breus amb paraules
molt bàsiques i accions molt previsibles. Això els passarà al llarg d’Infantil,
Primària i el primer cicle d’ESO. Els farem propostes diferents. Propostes de
les que puguin treure suc. Han de poder rebre informació adequada a les seves
ganes d’aprendre. El primers atles, llibres enciclopèdics, els llibres de
preguntes i respostes, els llibres de récords, llibres de lectura fàcil perquè
els més menuts puguin apropar-se als clàssics o a biografies, contes per
treballar l’educació emocional... No es tracta de que llegeixin molt sinó de
que tinguin la lectura com una pràctica habitual.
Algunes escoles
proposen llibres de lectura. Fan sessions de lectura en veu alta, tots seguint
el punt. Pels meus alumnes que ja són lectors pateixen aquestes sessions.
Alguns dels seus companys no llegeixen bé: sil·labegen, no tenen comprensió
lectora, no poden entonar les frases, llegeixen més lent, inventen paraules...
Els nostres alumnes no haurien de fer aquesta activitat que està feta per
adquirir l’hàbit de la lectura, que ells ja tenen. Poden fer activitats al
voltant de la lectura. Podem ser creatius. Alguns dels meus alumnes han estat
assistents de lectura amb els petits, han preparat un kahoot sobre el llibre de
lectura de la classe, han arreglat part de la biblioteca, o han gestionat els
llibres que es deixen i tornen de la biblioteca de l’escola.
Sovint ells pregunten...”i
a mi, qui em sorprèn?”. Aquí ve quan els podem proposar assistir a presentació
de llibres o a clubs de lectura... També els podríem proposar que escriguin per
participar en concursos literaris o per escriure contes i fer llibres
il·lustrar-los...
Els bons lectors
que tenen altes capacitats (amb superdotació o talents lingüístics) han de
llegir els llibres que es proposen per la classe? Això ho ha de determinar el
mestre de classe. Si creu que sí perquè ha de fer l’examen o la fitxa com
tothom, no cal que passi tres mesos llegint el llibre, pot fer-ho en el darrer
cap de setmana.
Els podem fer
altres propostes a ells i als altres ells que són bons lectors. No té massa
sentit que hagin d’emplenar mil fitxes... Els podem proposar llibres com els
abans comentats que podem barrejar amb els llibres de temes que els interessin.
Amb alguns alumnes pacto les seves lectures: un llibre triat per ells i un
altre triat per mi. Jo obro nous camps com la poesia, teatre, còmic, o temes
fora de la seva zona de confort. Dels meus, ha de llegir deu pàgines com a
mínim (o trenta pàgines si són més grans) i si no l’ha enganxat pot deixar el
llibre i passar a un dels que ell tria, comentant el per què.
Participar en
activitats al voltant de la lectura a totes les edats, adequades al seu nivell
lector, sempre és interessant, dins o fora de l’escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada