dijous, 30 de maig del 2024

Dijous 30 de maig Com apareixen les altes capacitats a les notes


Trobem moltes escoles que viuen d’esquena a les altes capacitats. No tenen una atenció especifica per aquests infants i joves, i tampoc tenen un reflex a les notes.


Hi ha altres escoles en les quals fan “alguna cosa” o fins i tot tenen un “programa establert” per atendre les altes capacitats. En aquests casos seria bo que hi hagués algun protocol que establís com fer constar a les notes aquelles atencions específiques que reben els alumnes d’altes capacitats.


Seria bo que constessin en els butlletins de notes les intervencions educatives ordinàries i les extraordinàries. No existeix cap protocol oficial, s’ha d’establir des de cada escola. Necessitem que les intervencions educatives que es fan quedin reflectides a les notes que quedaran a l’expedient de l’alumne. Però anem a pams...


Intervencions educatives ordinàries.

Seria bo que quedés constància del que s’està fent (ampliació, aprofundiment, acció tutorial personalitzada, agrupaments  o metacognició). Hauria d’aparèixer en les observacions una breu descripció del que es fa i del seu aprofitament. Algunes vegades les notes ja són molt bones i els treballs complementaris no poden pujar les notes però ha de quedar constància del que fan i de la seva valoració. Parlem d’alumnes que segueixen al grup-classe que els pertoca per edat.


Intervencions educatives extraordinàries.

Aquí tenim alumnes que poden compartir les classes en dos cursos diferents (acceleració parcial) quan està principalment en un grup però passa a fer una o més matèries en el grup superior. Cal fer-ho constar. Quan parlem d’acceleració total és perquè ha passat a fer totes les matèries del curs següent. Això l’acompanyarà al llarg de tota l’escolarització confirmant que té un any menys, o dos, que la resta de la classe i ens ajudarà a recordar que s’han de fer els papers de finalització d’etapa encara que la seva data de neixament no correspongui amb la dels seus companys.

Constaran les notes de les matèries que ha cursat i les que no ha cursat quedaran sense nota. Com que s’hi adjunta el Pla individualitzat es justifica per què en algunes matèries no té nota. Es important que això consti en el seu expedient perquè s’haurà de sol·licitar un o dos cursos abans el seu títol de Secundària i caldrà justificar-ho. L’entrada abans del temps habitual al Batxillerat i a la Universitat també s’haurà de justificar des del centre docent. És un simple tràmit administratiu però cal fer-lo.


Cal acompanyament per fer aquesta intervenció educativa extraordinària. Durant el primer trimestre d’estada completa en el curs superior cal tenir en compte que potser hi ha coses que es donen per suposades que ells potser no saben (com es presenten els treballs, quina gestió es fa dels materials de l’aula...) Només ells detecten quan estan en fals i els falta informació. Generalment se’ls assigna un alumne que els acompanyi (perquè no tinguin la pressió de parar la classe per tot allò que no tenen clar o creuen que no tenen informació suficient). Només ells saben el que no saben, només ells ho poden solucionar. Han de saber com gestionar la manca d’informació (companys, docents, material escrit, normativa...). Per tant l’autonomia de feina i de vida és bàsica per aquest procés de compactació de cursos. Quan els falta matèria (continguts o procediments) és feina dels docents posar-los al dia. Sovint amb una breu informació privada és suficient. Cal mantenir oberts els canals de comunicació.


Però l'adaptació no s'acaba aquí. És molt possible que després d’un primer trimestre d’adaptació tornem a necessitar en algunes àrees ampliació i aprofundiment. La part cognitiva és la més difícil de mantenir. Sempre necessiten més, milloren la curiositat, necessiten més concreció i fonamentació... És una situació que no acaba mai, no té sostre. Per això, en alguns casos amb el temps és necessària una segona compactació o una tercera (que és el màxim que permet la nostra legislació). En altres paisos no és així, i trobem a les notícies que un infant de 8 anys d’algún país de l’Amèrica llatina ha entrat a la Universitat. Aquí no seria possible (i crec que ni convenient).


La tutoria personalitzada els hauria d’acompanyar al llarg de tota l’escolarització. En alguns casos hi ha una persona de referència que pot no ser el tutor de l’aula, poden tenir un tutor que va més allà d’un curs. Aquest és un tema que hauria d’aparèixer en les observacions de les notes o de l’informe.


A través dels butlletins de notes hauríem de poder fer el seguiment de les activitats escolars d’aquests alumnes d’altes capacitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada