Hi ha un grup d’infants i joves que són artistes. Tenen una sensibilitat especial i potser també una traça especial en algun àmbit artístic: gaudeixen pintant, modelant, fent manualitats, fent fotografies, la part artística de l’ordinador, la música o la dansa... Són els que diuen que la plàstica, la tecnologia o la música són les seves matèries preferides.
Aquests infants i
joves poden ser superdotats o tenir talents artístics. Tenen una especial
facilitat en l’àmbit artístic. El talent musical és més específic i el veurem
en un altre post però hi ha una part que també estaria aquí.
Solen ser els
reis del “..i si...” sempre amb un pensament divergent, sense esforç troben una
manera poc usual de fer el que els indiquem els mestres que es reflecteix sobre
tot en l’aspecte artístic. Moltes vegades aquesta expressió no surt dels seus
llavis però sí de les seves neurones.
Exemples...
Dos exemples. Parlem
de dos alumnes d’Infantil. Un nen davant de la indicació de la mestra de pintar
el cel agafa el color negre enlloc del blau cel. La seva idea és pintar el cel
de nit amb focs artificials. Un altre, agafa els colors groc, taronja i rosa
perquè vol pintar un capvespre. Si la mestra no surt del cel blau poden tenir
problemes. Desgraciadament algun infant ha vist com la seva mestra trencava el
seu dibuix per no fer servir el blau cel.
Un altre exemple.
Solen mostrar gran sensibilitat. Es poden emocionar amb una música, una imatge,
una figura o un paisatge fins arribar a les llàgrimes i això no està gaire ben
vist pels companys...
I un quart
exemple, ara de Cicle Inicial. És un infant que gaudeix inventant coses. Els
seus invents solucionen problemes. Ell diu que s’hauria de millorar la
comunicació a casa (tot i que parlen molt) perquè tothom està content quan rep
una felicitació que no espera. Aquesta setmana ha posat quatre sobres fent de
bústies a la cuina i els ha decorat amb els noms (el pare, la mare, la germana
i ell). Han de servir per posar-se missatges, preguntar-se coses, agrair-se o
felicitar... Aquí ja passem a la utilitat de les coses. Ja no es tracta només
de que siguin coses boniques sinó que necessiten coses pràctiques i útils.
I el cinquè d’un
alumne de Tercer d’ESO. El professor amb molt de seny va decidir que tots els
alumnes farien un cotxe elèctric, al gruix de la classe els va donar les peces
i les indicacions i podien decorar-lo al seu gust. Als dos alumnes d’AC ell va
decidir que només els donaria la consigna del que havien de fer i ells s’havien
d’espabilar per decidir quins materials farien servir i aconseguir que anessin
endavant i en darrera. Tots dos eren ben diferents i cadascú ho va mostrar amb
la seva feina. L’alumne A va fer un cotxe amb energia solar i amb sensors que
permetien que no xoqués amb elements externs i que s’encengués un llum i sones
un brunzit quan anés endarrere. Va intentar fer-lo d’alumini amb llaunes de
beguda i va constatar que malgrat per un moment canviaven de forma, tornaven a
la forma cilíndrica i va haver de canviar el seu material. L’alumne B va fer
servir peces de lego i va fer un cotxe que anava endavant i endarrere (versió
simple seguint la consigna del professor). Van haver de presentar una memòria
de la construcció i va ser molt interessant veure quines preguntes i quines
respostes havien fet cadascun d’ells. Per l’alumne A la forma i el fons eren
molt importants, l’alumne B ho va tractar com un tràmit que havia de treure’s
de sobre.
Sovint aquests
alumnes, quan es tracta d’un talent, poden no mantenir els bons resultats o els
interessos en les altres matèries. Fins i tot, pot ser que la seva velocitat o
el seu aprenentatge sigui inferior a la mitja. En aquests casos val la pena fer
servir el seu talent per motivar les ganes de treballar en altres àmbits o per
exportar les estratègies que fa servir en l’àmbit artístic a altres àmbits o
matèries. Cal treballar amb ells perquè tinguin un bon autoconcepte que no faci
aigües quan no siguin els més hàbils fora de la seva expertesa o no tinguin
síndrome de l’impostor en aquells camps en els que poden brillar. És important
que tinguin un autoconcepte equilibrat i siguin capaços de veure en quins
àmbits tenen més facilitat però sàpiguen
que amb una bona feina continuada sempre poden millorar els resultats.
En les activitats
especials de l’escola els podem proposar activitats de col·laboració amb la
comunitat educativa pensant o fent decoracions d’espais comuns; o de decorats o atrezzo
per peces teatrals; o dissenyant i modelant els guardons pels premis literaris
o artístics de l’escola/l’institut; o els detalls d’agraïments pels professors
que comencen o es jubilen, o pels guies de les excursions i visites... (pels
artistes plàstics). Pels artistes literaris els proposarem col·laborar
explicant contes o escrivint-los pels més menuts, escriure informació tècnica,
processos científics o biografies al nivell de les diferents edats... Pels
artistes corporals preparar danses o mostrar les possibilitats expressives del
cos, i treballar l’expressió no verbal. Pels músics poden participar en un
petit concert per Santa Cecília, patrona dels músics o fent mostres musicals en
els diferents actes de l’escola, o presentant el seu instrument a les aules
dels més menuts o explicant la vessant física, matemàtica o històrica de la
música... Compondre música pel Carnaval de l’escola, posar lletra a cançons ja
conegudes o tradicionals... Molts alumnes centren la seva expertesa en
l’element artístic que pot acompanyar les tecnologies: fer vídeos,
presentacions, proposar una música original, el tractament de les imatges... I
per a tots, la possibilitat de participar en mostres o concursos externs al
centre docent de la seva especialitat o preparant podcasts o vídeos per la
biblioteca del centre.
Identificació. És difícil trobar
aquests infants i joves en les proves objectives. Solen brillar en les proves
de creativitat però, alguns, no tant en les proves d’intel·ligència que mesura
sobretot component lingüístic, matemàtic, memòria i organització espaial. Per
això és tan important l’observació perquè sovint passen sense identificar
perquè els seu èxit és paral·lel a les activitats escolars.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada