dilluns, 27 de maig del 2024

Dilluns 27 de maig Les altes capacitats i el cos (1)


Quan ens referim a les persones que presenten altes capacitats sempre pensem en la part més cognitiva i creiem que són aquells que tenen bons resultats a l’escola en totes les matèries  menys a educació física. És un tòpic que correspon a uns alumnes concrets en els que el cap i el cos sembla dissociat. Alguns infants des de molt petits prefereixen l’ordinador, el llapis, el pinzell o la música a jugar amb el cos o estar a l’aire lliure. Avui parlarem d’ells.


Un dels meus primers alumnes feia Infantil 4 anys. Preferia mirar la Viquipèdia en altres llengües que veure els Teletubbies o anar al parc. Amb la família vam decidir que necessitàvem un equilibri. Necessitàvem que fes del parc el seu espai. Vam acordar que els divendres a la tarda aniria amb el pare al parc quan sortissin de l’escola. Allà es podia trobar per jugar amb infants que ja coneixia de l’escola i d’altres que no coneixia. Els primers dies era com portar un xai a l’escorxador cridant “no vull!”. No li agradava el sorral ni embrutar-se, no li agradaven els gronxadors ni el tobogan; i no volia jugar a pilota perquè no ho havia fet mai i tothom en sabia més que ell. Van anar passant els mesos i, cada dijous ell preguntava als pares: “Demà plourà?”. No tenia cap interès en el parc, tot i que el pare va fer una gran feina d’integrar-lo als jocs i connectar-lo amb altres infants amb retirades a temps. Per fi, un dia del mes de maig va dir: “tinc ganes de que sigui divendres per anar al parc!”. Una gran victòria per tots els qui hi vam col·laborar però sobretot per a ell que havia fet seu aquell espai i havia fet seves les activitats que s’hi fan.


Un altre xicot, que presentava altes capacitats, mai li havia agradat el futbol, ni cap esport d’equip però les seves classes de gimnàstica a l’escola no eren cap problema. En començar l’ESO es va apuntar a l’equip de futbol del poble. Hi havia una diferència de vuit o nou anys d’entrenament amb la majoria de companys. Tenia molta feina per poder entrar realment a l’equip. L’entrenador es va adonar de que aquest noi entenia la tàctica, comprenia el fonament dels exercicis que feien als entrenaments i va parlar amb ell. “Noi, per jugar a futbol arribes tard, però seràs un fantàstic entrenador perquè tens una visió de joc que no tenen els teus companys”- li va dir. Va entrenar molt dur per poder jugar, i alhora, aquell entrenador l’anava alliçonant i li permetia estar de segon o tercer entrenador d’equips de l’escoleta. Han anat passant els anys i ja ha fet el curs d’entrenador i realment, potser va arribar tard per jugar però pot gaudir de l’esport.


Molts alumnes d’altes capacitats practiquen esports minoritaris: del rem a l’esgrima, del tir amb arc a la gimnàstica esportiva, del tennis taula a la natació... Poden fer servir tot el cos o principalment una part... però per a tots la concentració i la precisió es converteixen en aquells punts entrenables i exportables per a la resta d’activitats de la seva vida.


Hi ha infants i joves que gaudeixen amb esports individuals des de l’escalada a la bicicleta de muntanya passant per la hípica... en els quals no han de competir amb els altres, només amb ells mateixos. Els agrada esforçar-se, moure’s... i el fet de fer-ho d’una manera sistemàtica és ben interessant.   


També tenim infants (he conegut només noies) que volen anar a les Olimpíades. De moment ja estan als campionats d’Espanya de les seves especialitats (natació, patinatge i gimnàstica rítmica). A la seva facilitat s’hi afegeix un entrenament seriós, les ganes de perfecció, el punt d’esforç continuat... No ho diuen des de l’aire o des del simple desig sinó des de la possibilitat seriosa gràcies a les seves habilitats i al seu entrenament. Cada dia hi estan més a prop, i si les lesions els hi ho permeten... allà estaran perquè les ganes i l’esforç els ho permetrà. Elles formen part de les persones amb talents esportius o potser presenten superdotació.


Però no els volem esportistes d’elit, si no ho volen ser. Els volem persones completes que saben cuidar la seva alimentació, el seu descans i que fan exercici al llarg de la seva vida. El cos s’ha d’integrar en la persona perquè hi forma part. No podem viure-hi d’esquena. Necessitem el cos per viure i un cos saludable. Sabem que poden arribar dificultats en forma de malalties i degeneracions però forma part de la responsabilitat de cadascú que el cuidem de la millor manera possible. L’exercici saludable és una part bàsica.


El paper de la família és molt important. Quan la família fomenta des de petits les passejades per la muntanya o la platja; les sortides en bicicleta, cavall o vaixell; de ballar o fer teatre, dels temps a l’aire lliure, de la soledat i la companyia, està posant la base perquè aquests futurs adults siguin capaços de gaudir amb el seu cos.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada