Hi ha vegades que els alumnes d'altes capacitats es camuflen a l’escola. Alguns mimetitzen amb la paret, volen passar desapercebuts. No volen destacar, ni ser diferents. Sovint no en són gens conscients, no ho fan expressament, ni tan sols conscientment.
Tenim infants
d’Infantil 3 anys que parlen com lloros a casa però quan arriben a l’escola,
com que els altres infants no parlen, alguns tampoc no parlen. Fan una mena de
mutisme voluntari. No volen ser diferents. A l’escola no parlen i els pares es
queden preocupats perquè ells sí que veuen la diferència que de vegades la
mestra no veu o no li dona la importància que té.
Si a través de la
visita entre la tutora i la família sovint es comparteix informació i és
important que partint d’aquí es vagin prenent mesures. La mestra pot intentar
parlar amb l’infant i donar-li un temps i un espai perquè pugui ser ell mateix
també a l’escola.
Un infant
d’Infantil 4 anys explicava cada dilluns en el Bon dia que havia anat al Palau
de la Música, o a sentir l’orquestra a l’Auditori... fins que un dia va
començar a dir que havia anat al parc i al sorral. Ens va semblar molt estrany
perquè no era un lloc habitual per a ell ni per la seva família. Vam pensar que
potser hi havia anat amb altres parents... però la setmana següent va tornar a
dir en el Bon dia que el cap de setmana havia anat al parc i al sorral. Així
que abans de sortir al pati vam parlar amb ell. On has anat, aquest cap de
setmana? I directament ens va dir: “a l’Auditori però si ho explico, els nens
fan cares rares, i si dic que he anat al parc i al sorral tothom somriu”. Amb 4
anys ja havia decidit que la seva vida no podia entrar a l’escola i que havia
de mimetitzar amb el grup. Mostrar-se diferent, sent una persona hipersensible
que llegeix els detalls no entrava en els seus plans. De moment, li vam dir que
en el Bon dia podia dir el que volgués (altres nens també copien el que diuen
altres...), però abans de sortir al pati li havia d’explicar a la mestra el que
havia fet i el que més li havia agradat. Després poc a poc vam anar treballant
la diversitat a classe. No tots hem de fer el mateix, ens agraden coses
diferents i totes poden ser bones... Però, si no ho haguéssim vist a temps
hauríem perdut l’oportunitat de saber com era la seva vida, de veritat, fora de
l’escola.
Que a l’ESO
intentin camuflar-se és una mostra d’intel·ligència. És gairebé per
seguretat personal. La pressió de grup de vegades és molt forta. Altres vegades,
hi ha persones que es mostren i s’exposen però no permeten que els altres
dirigeixin el què han de fer, ni el com han de fer-ho. N’hi ha que són més
forts, més hàbils socialment, i fins i tot, en trobem alguns (pocs) que es
passen de frenada.
Per això, és
essencial que posem la lupa per saber quines són les seves necessitats. En
trobem de tres tipus: cognitives, emocionals i socials.
Les necessitats cognitives
sovint les saltem amb exercicis d’ampliació i aprofundiment. Amb una volta més
de dificultat o una part més pràctica o més creativa, sense anar-nos-en als
continguts del curs superior. Aquests coneixements han d’anar combinats amb la
reducció de la carrega de feines (potser que les facin però sense escriure, o
eliminar aquelles més mecàniques en els punts que ells ja dominen).
Per treballar les necessitats emocionals necessitem temps i espai. Crear vincle i confiança perquè ens
expliquin i fer escolta activa. Acompanyar-los en el procés de créixer en la
seva singularitat.
Per treballar les necessitats socials tornem al vincle i a l’acompanyament. Aquí, com en
els altres apartats cadascú té les seves necessitats. Mentre alguns són el
delegat de classe o el capità de l’equip, altres voldrien mimetitzar amb la
paret i passar desapercebuts perquè tenen la sensació de que els rebutgen, de
que no els volen... La veritat és que són diferents, tenen altres gustos i
interessos diferents dels seus iguals. Quan siguin més grans, trobaran persones
com ells però en temps escolar alguns no troben “iguals” en la seva classe o en
el seu nivell.
És important identificar què necessiten i què els podem oferir des de l’escola i des de casa. Cadascú ha de fer la seva feina i totes dues són complementàries. Després, també hi ha la feina del propi infant o jove. Són tres potes imprescindibles del mateix tamboret. Per això, com a pedagoga acompanyo infants o joves, les seves famílies i la seva escola o institut. Un acompanyament tècnic facilita molt la feina. Sóc especialista en intervenció educativa en les altes capacitats. Em podeu trobar a atencioaltescapacitats@gmail.com visc a Barcelona
No us deixeu
enganyar pel que veieu, perquè sovint no és el que són, ni com són. No us
deixeu enganyar per la seva edat perquè sovint tenen argumentació i opinió
fonamentada des de molt petits i sobre tot treuen les seves pròpies
conclusions. Escoltar-los amb mentalitat oberta és imprescindible perquè si
intueixen que no us ho creieu... no veureu mai el tresor que tenen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada