Hi ha un grup d’infants
i joves que ho compten tot. Els números són la seva vida. Són els que saben
quants graons hi ha a la seva escala fins a casa. Els que surten de casa a “i
quaranta dos”. Els que gaudeixen comptant rajoles. Tot ho mesuren... Els que
només posen atenció quan els dius “tinc dues coses a dir-te”. Els que diuen que
les mates són la seva matèria preferida.
Aquests infants i
joves poden ser superdotats o talents matemàtics. Tenen una especial facilitat amb
els nombres, el càlcul i/o la lògica matemàtica. Els agrada jugar amb els
nombres i des de ben petits infereixen les sumes, les restes... es volen
acostar a les multiplicacions i demanen que els adults els expliquin coses que
intueixen o senten relacionades amb aquest àmbit. Gaudeixen fent càlculs sovint
avançats a la seva edat.
Un exemple. Només tenia
quatre anys quan va despertar als pares a les dues del matí per preguntar-los
quin número hi havia abans d’infinit. A la ràpida resposta de la mare: “infinit
menys u” va sol·licitar de manera insistent, “no, així no, amb tots els
números!”
Un altre exemple. Seguint a
Infantil a l’inici d’INF 5anys un nen nascut al desembre gaudia ordenant cromos
de mil maneres diferents. Pel nombre, pels equips de futbol, per l’any de
neixament dels jugadors, per l’alçada, per les posicions al camp... quan agafaves
la seva bossa de cromos, ell t’explicava quina ordenació tenien en aquests
moment.
Diferents interessos. Altres gaudeixen
fent pastissos perquè són mesures i temps, matemàtica pura; mentre que a la
resta de la cuina i entra més el “més o menys”, aquí tot és més exacte.
Uns altres
gaudeixen amb la música, que té una base matemàtica. Un altre llenguatge ple de
lògica. I fan solfeig i teoria, i assagen amb els instruments, i participen en
conjunts d’instruments...
Però quan arriben
a l’escola infantil contents d’anar a l’escola dels grans es troben que el
primer anys veuran fins el 3, el segon fins al 5 o fins la primera desena, en
el millor dels casos, i a Infantil 5
anys treballaran a fons la desena i arribaran potser al 50 o al 100. La
decepció serà màxima, ens l’expressin o no. Per això és molt interessant
treballar amb l’escola l’aprofundiment i l’ampliació. A Educació Infantil és on
és més difícil fer-les perquè els infants no tenen gran autonomia de feina i
alguns volen/necessiten tenir l’adult al costat. Però sempre podem fer alguna cosa encara
que sigui reduïda en el temps.
Propostes. Hi ha escoles en
les que fan activitats els alumnes d’INF-3anys, INF-4anys i INF-5anys alhora en
petits grups. Podem aprofitar aquests agrupaments verticals perquè pugui fer
activitats amb els més grans.
També podem
treballar a través del joc: des de l’ordenació dels cromos fins a fer jocs d’ordenar
històries treballant les nocions d’abans i desprès, fins a treballar patrons i
seriacions amb activitats manipulatives de psicomotricitat fina (boletes
enfilades, pinces, elements petits...).
A totes les edats
podem fer servir el pensament secuencial o/i la relació causa efecte.
Hi ha nombres per tot arreu. Des de les cases fins a les matrícules dels cotxes passant per la nomenclatura de les carreteres i autopistes o pels horaris de classe o els preus o valors de la borsa o mesures d'edificis o velocitat dels diferents transports o el temps de gestació dels animals... Trobem nombres a tots els camps del saber i això ho podem fer servir per relacionar-ho tot.
Val la pena ser conscients de que alguns no trobaran en la lectura cap gaudi si no és numèrica i els podem oferir llibres relacionats amb els nombres i les matemàtiques.
És important que puguin trobar altres infants o joves, que com ells, gaudeixin dels nombres. Per això les extraescolars de música, de cuina o de matemàtiques o les colònies matemàtiques, de cuina o musicals són un molt bon recurs sempre en combinació.
Educació integral. Quan tenen un
talent molt marcat i el veiem des de una edat primerenca crec que és molt
important treballar-lo però a l’hora aconseguir que també treballi la resta de
les àrees. En edat escolar no hauríem de permetre que aquests alumnes visquin d’esquena
al seu cos o a la lectura-escriptura (comunicació). A mi m’agrada col·laborar en que
siguin el més esfèrics possible i puguin tenir una bona competència en tots els
àmbits i excel·lent en el camp logico-matemàtic. Només fomentar les punxes crec que no és compatible amb un equilibri vital, però tampoc ho és viure d'esquena als seus talents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada