dimecres, 23 d’octubre del 2013

Mite 1. Les Altes Capacitats neixen o es fan ?


Els que hem estudiat pedagogia o psicologia sabem que aquesta guerra està servida des de fa molt de temps.  Genetistes i Ambientalistes tenen posicions enfrontades.

Els genetistes diuen que els infants neixen amb unes capacitats determinades. Els ambientalistes diuen que independentment de les capacitats que tinguin els infants al néixer el treball i l’entorn poden modificar el seu bagatge de capacitats.

En els darrers vint-i-cinc anys s’han fet multitud d’estudis per confirmar ambdues tesis. La realitat s’imposa. No és possible l’una sense l’altra.

La combinació d’ambdues respostes seria la correcte. Si no hi ha capacitat, l’entrenament no la farà brollar;  però si n’hi ha i no fem res, es quedarà únicament en capacitat i no arribarà mai a posar-se en pràctica. Per tant, entenem que necessitem de les dues corrents per aconseguir que els infants i joves d’altes capacitats que tenen una elevada capacitat trobin les condicions necessàries que els permetin desplegar les seves capacitats..

De vegades sentim a professors qüestionar si aquest infant no serà producte de l’interès de la família o no estarà hiperestimulat pels pares que l’avancen en els coneixements o que li presenten estímuls abans d’hora.  Per molt quan estimulem una pedra, seguirà sent una pedra. Quan l’infant fa demanda d’estímuls, els rep i els aplica, els modifica i  associa a altres, en aquest cas ens trobem en aquesta situació fantàstica de combinar  herència i ambient.


Hem d’estar atents a saber veure aquestes demandes dels infants. No hem de tibar d’ells però si donar la corda que necessitin per continuar  creixent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada