dimecres, 3 d’abril del 2024

Dimarts 2 d’abril Sant Tornem-hi

 

Quan tornem de vacances de Setmana Santa... és que el curs entra a la recta final. Ara tenim el joc del got, mig ple o mig buit. Però no depèn només de com ho vulguem veure. La realitat és molt tossuda. La realitat és que ja hem viscut dos trimestres i ens queda només el darrer. És el de tancament i per tant el que ajuda a afinar l’evolució. Per tant, és un trimestre important. Amb la importància de la consolidació o del canvi comencem les classes en aquest mes d’abril que acaba de començar...

Comencem aquest trimestre mesurant les nostres expectatives. Cal començar “amb el peu dret” alhora que sabem que els primers dies a l’escola o a l’institut hi haurà moments de ritme caribeny perquè hi ha qui pensa que la rentrée s’ha de fer poc a poc. La lentitud i el repàs poden presidir algunes de les sessions però ben aviat tornarem a agafar la velocitat de creuer... A més tenim la frenada de Sant Jordi que sol ser un moment d’activitats especials. Un moment fantàstic si està ben preparat.

En aquests primers dies, és convenient que els docents reforcin el vincle. Dedicar una estona a una entrevista personalitzada. Escoltar, proposar, donar possibilitats i veure si l’alumne ha pensat en alguna proposta per fer a classe o a casa. En el darrer post del segon trimestre us vaig posar el llistat de dies europeus, internacionals, nacionals o mundials de temes molt diversos que us poden servir com suggeriments... Parleu-ne i la segona setmana ja podeu presentar una proposta concreta i consensuada d’ampliació o aprofundiment. Mai ha de ser més feina. Penseu de quina feina l’alliberareu, quina feina deixarà de fer, o farà de manera menys intensa (no a la llibreta o sense copiar enunciats...).

Aquest tercer trimestre, per alguns, és un trimestre de consolidació. Si fins al moment hi ha hagut un bon funcionament i aprenentatge, res ens fa pensar que hi hagi d’haver canvis en negatiu, per això pensem que hauria de ser un temps de consolidació.

Per altres alumnes pot ser un bon moment de canvi i millora. Mil motius ens poden haver fet arribar a una situació de mals resultats o de comportament disruptiu. Aquest pot ser un punt d’inflexió i de canvi. Si es dona aquest cas, tots (alumne, docents i pares) haurem de posar de la nostra part. No és gens fàcil posar el comptador a zero, donar possibilitats reals de canvi, creure – tots plegats- que la millora és possible. Sabem que sovint necessitem algun ajut extern. Tots ho hem de fer alhora. Hi ha vegades que un canvi d’ambient, d’escenari és molt positiu perquè sense voler els actors secundaris mouen als protagonistes a mantenir les activitats disruptives i fan molt difícil el canvi. Caldrà felicitar tot el que sigui felicitable encara que en altres moments sigui molt basic o els altres ja ho hagin aconseguit.    

Aquest tercer trimestre ens ajudarà a consolidar bons resultats o a poder-hi arribar. Tots: família, docents i els propis alumnes estem cridats a aconseguir-ho. Si tenim infants o joves d’altes capacitats entenem que per llei natural i per “egoisme social” hauríem de treballar perquè sigui possible el desenvolupament de les seves característiques i l’optimització de les seves capacitats. Avui, primer dia de classe post vacances, estem a temps!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada