Quan tornem de vacances de Setmana Santa... és que el curs entra a la recta final. Ara tenim el joc del got, mig ple o mig buit. Però no depèn només de com ho vulguem veure. La realitat és molt tossuda. La realitat és que ja hem viscut dos trimestres i ens queda només el darrer. És el de tancament i per tant el que ajuda a afinar l’evolució. Per tant, és un trimestre important. Amb la importància de la consolidació o del canvi comencem les classes en aquest mes d’abril que acaba de començar...
Comencem aquest
trimestre mesurant les nostres expectatives. Cal començar “amb el peu dret”
alhora que sabem que els primers dies a l’escola o a l’institut hi haurà
moments de ritme caribeny perquè hi ha qui pensa que la rentrée s’ha de fer poc
a poc. La lentitud i el repàs poden presidir algunes de les sessions però ben
aviat tornarem a agafar la velocitat de creuer... A més tenim la frenada de
Sant Jordi que sol ser un moment d’activitats especials. Un moment fantàstic si
està ben preparat.
En aquests
primers dies, és convenient que els docents reforcin el vincle. Dedicar una
estona a una entrevista personalitzada. Escoltar, proposar, donar possibilitats
i veure si l’alumne ha pensat en alguna proposta per fer a classe o a casa. En
el darrer post del segon trimestre us vaig posar el llistat de dies europeus,
internacionals, nacionals o mundials de temes molt diversos que us poden servir
com suggeriments... Parleu-ne i la segona setmana ja podeu presentar una
proposta concreta i consensuada d’ampliació o aprofundiment. Mai ha de ser més
feina. Penseu de quina feina l’alliberareu, quina feina deixarà de fer, o farà
de manera menys intensa (no a la llibreta o sense copiar enunciats...).
Aquest tercer
trimestre, per alguns, és un trimestre de consolidació. Si fins al moment hi ha
hagut un bon funcionament i aprenentatge, res ens fa pensar que hi hagi d’haver
canvis en negatiu, per això pensem que hauria de ser un temps de consolidació.
Per altres
alumnes pot ser un bon moment de canvi i millora. Mil motius ens poden haver fet
arribar a una situació de mals resultats o de comportament disruptiu. Aquest
pot ser un punt d’inflexió i de canvi. Si es dona aquest cas, tots (alumne,
docents i pares) haurem de posar de la nostra part. No és gens fàcil posar el
comptador a zero, donar possibilitats reals de canvi, creure – tots plegats-
que la millora és possible. Sabem que sovint necessitem algun ajut extern. Tots
ho hem de fer alhora. Hi ha vegades que un canvi d’ambient, d’escenari és molt
positiu perquè sense voler els actors secundaris mouen als protagonistes a
mantenir les activitats disruptives i fan molt difícil el canvi. Caldrà
felicitar tot el que sigui felicitable encara que en altres moments sigui molt
basic o els altres ja ho hagin aconseguit.
Aquest tercer
trimestre ens ajudarà a consolidar bons resultats o a poder-hi arribar. Tots:
família, docents i els propis alumnes estem cridats a aconseguir-ho. Si tenim
infants o joves d’altes capacitats entenem que per llei natural i per “egoisme
social” hauríem de treballar perquè sigui possible el desenvolupament de les
seves característiques i l’optimització de les seves capacitats. Avui, primer
dia de classe post vacances, estem a temps!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada