dilluns, 22 d’abril del 2024

Dilluns 22 d’abril Les excursions i les altes capacitats

 

Quan a l’escola proposen sortides sovint no es tenen en compte els alumnes d’altes capacitats. Quan ells senten que aniran a un museu o a un entorn natural comencen a elaborar les seves expectatives. Saben que els agradarà aprendre coses noves en aquest entorn exterior. I al començament hi van amb moltes ganes. Tot compta per a ells i elles: de la preparació a amb qui aniran a l’autocar fins a les activitats o l’hora del dinar. Però des d’un primer moment comencen a veure que “els iguals” no són iguals sobretot en la manera d’implicar-se i de viure l’experiència d’una sortida escolar.

Quan arriben a l’activitat en cinc minuts ja han copsat que no en trauran res, i que l’explicació-activitat està dirigida a la seva edat però no a les seves ganes d’aprendre. Ells, fins i tot els d’Educació Infantil diuen que “són (activitats) de petits”.

De fet, en les activitats proposades per l’escola no està contemplat un espai per a ells o elles. L’activitat comença i s’acaba... i tots cap a esmorzar. Seria possible dedicar-los deu minuts o un quart d’hora perquè fessin les seves preguntes o aportacions al guia o monitor?. No té obligació de saber-les respondre però sí d’explicar-los on podran cercar la informació o com poden trobar les solucions. 

Algunes vegades els podríem proposar activitats alternatives. Quan van a veure teatre en anglès i el seu nivell és molt més alt, els pot semblar que anar al teatre és “absurd” perquè la peça teatral no concorda amb les seves necessitats. Els podem proposar que treballin la part tècnica de l’obra (so, il·luminació, atrezzo, vestuari...), l’adequació al nivell...

Darrerament es fan sortides de convivència, per fer grup... i de vegades a alguns d’ells els costa veure la necessitat d’exposar-se o de relacionar-se amb aquells “iguals” amb els que tenen, en el millor dels casos, una relació superficial. Recordem que hi ha moltes maneres de tenir altes capacitats i potser alguns són els que més les gaudeixen.

El lloc també compta... Una alumna no podia suportar la sorra i tot el que es fes a la platja estava vetat per a ella. Un altre patia amb les sortides a peu per la muntanya, la calor, els animalons... motiu suficient per no participar. Si és una activitat multitudinària o amb un so molt fort, o en ple sol, o en la que s’han d’embrutar... pot ser massa per la seva hipersensibilitat sensorial. 

Les activitats també... Les activitats esportives (les olimpíades o proves atlètiques) per alguns són aquell moment en el qual els companys saben que els podran ridiculitzar perquè no tenen cap traça mentre a classe solen brillar... Per altres, una sortida artística (música, teatre, cinema...) és un repte en el que potser s’exposaran més del que desitgen i la seva sensibilitat quedarà a la vista del grup...

Novament veiem que és important parlar-ho amb ells perquè no és un caprici, és una necessitat que estiguin també atesos en les activitats fora de l’aula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada