És molt important que els adults tinguin una actitud d’escolta activa. Però amb això no n’hi ha prou. Els infants i joves; tots, però els d’altes capacitats d’una manera molt més clara; necessiten saber que som veritat. Que els escoltem de veritat. Que el temps i l’espai que els dediquem no és de “cumplimiento: cumplo y miento”. Que hi ha un interès sincer i professional en escoltar el que ens ha de dir i treballar amb les seves paraules, accions i pensaments. Que realment ens interessa el que ens diran i que ho tindrem en compte. Que els volem acompanyar i no jutjar. Que no es tracta de fer realitat tots els seus desitjos perquè no parlem d’infants i joves capriciosos sinó d’una canalla que tenen ganes d’aprendre, que no volen perdre el temps, que volen treballar amb profunditat, que volen sentir-se plens sense sentir-se exclosos i aquests és l’equilibri complicat. La seva intensitat i hipersensibilitat sovint els dona una imatge peculiar del món que els envolta.
Necessitem una
comunicació fluida per saber què pensen i com ho reben. Solen tenir opinió de
tot i tothom, des del minut zero, però han d’anar construint el criteri i ho
faran amb la nostra col·laboració, si hi som.
A casa, hi ha
moments claus per fomentar aquesta comunicació: després de la dutxa (el moment
d’assecar els cabells) i el moment d’anar a dormir. Sembla que baixen la
guàrdia i és quan ens fan preguntes o ens expliquen coses que per a ells són
importants, si els donem el temps i l’espai. És com amb els docents. Tenen un
detector per veure si els escoltem de veritat, o ens fan nosa i tenim altres
ocupacions que posem per davant d’ells.
Saber trobar el
moment, és un encert i provocar-lo és un art. Es tracta de crear les condicions
perquè fomentin aquesta comunicació: sense mòbil; sense pressa; sense mil
preguntes; sovint sense mirar-nos, perquè no es sentin pressionats. Encara que
siguin petits fem servir les condicions de la comunicació amb adolescents sense
mirar-nos als ulls (al cotxe, caminant junts, mentre sembla que fem altres
coses –a la cuina, fent neteja o endreç de casa...-), tot i que hi ha joves que
prefereixen parlar tot fent una tassa de llet calenta amb xocolata o un cafè
amb llet...
A l’escola és
necessari que sigui molt pautat i simplement, si els donem deu minuts (comptats
i de rellotge) pot ser molt beneficiós perquè veuen l’esforç, el valor que els
donem i són capaços d’anar per feina i portar molt ben preparades les
mini-sessions separant el gra de la palla. Hem de ser molt curosos i
disciplinats perquè un “avui no puc” l’entenen però quan es converteix en una
constant ( i de vegades a l’escola passa) llegeixen que hi ha altres coses que
passen per davant i potser no eren tan importants. Per això val la pena
pensar-ho molt i tenir un pla B. O que sigui quinzenal o mensual... I sí, deu
minuts és possible i és molt beneficiós. El vincle es reforça i podem conèixer
molt millor al nostre alumne amb petites pinzellades. (als 8 minuts pot sonar
l’alarma i anem tancant la sessió...).
El vincle, sempre
imprescindible, es cou a foc lent. No podem fer un intensiu un dia. És
preferible una mica; de manera sistemàtica, i en horari. Tant en la comunicació
en l’escola com en la comunicació informal de la família, cal sempre aprofitar
els moments que ens porta la vida per mantenir aquests vincle que els acompanya
i possibilita arribar a que ells siguin la millor versió d’ells mateixos.
Amb l’escolta
activa el vincle és possible a l’escola, i també a casa. Preguntes obertes,
escoltar sense jutjar, repetir per saber que hem entès, preguntar per saber si
han entès, temps de parlar de no-res i de coses interessants per a ells i
elles... Un temps i un espai sense interrupcions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada