Sant Jordi, el 23 d’abril, és la festa dels llibres per excel·lència. A les escoles es sol treballar a tots els nivells educatius. En molts casos s’escriuen contes o es fan concursos literaris; en altres, fires de llibres i roses; nosaltres, vam arribar a fer la Gimcana de les Lletres sense sortir de l’escola o amb activitats de coneixement del medi tot passejant per la ciutat vestida de gala.
Aquest curs estem
intentant donar idees per treballar amb els alumnes d’altes capacitats i altres
alumnes interessats a partir de les festes tradicionals que es celebren a les
escoles i instituts. Cada vegada, recordem la gran diversitat de perfils
d’altres capacitats on hi conviuen des dels que presenten superdotació (poden
ser molt bons en totes les àrees) i els dels talents simples o complexes (en
una o més àrees). Aquestes característiques es barregen amb la seva manera de
ser i trobem des de qui gaudeix sota els focus fins a qui voldria mimetitzar
amb la paret i passar desapercebut i invisibilitzat. Crec que és important
partir de com són per arribar a com poden arribar a ser, i arribar a ser la
millor versió d’ells mateixos, i que com siguin no els faci mal. Per tant, ja
veiem que no hi ha una única manera de tenir altes capacitats, ni dues, ni
tres. Per això, és imprescindible parlar amb ells per poder ajustar les nostres
propostes. No es tracta de capricis sinó de necessitats. Mai ho repetirem prou
perquè molts docents fan una lectura des del desconeixement de les altes
capacitats o el coneixement de l’infant o jove normatiu.
Què els podem
proposar?
-
Que
facin una tria de contes a la biblioteca per llegir als més menuts segons els
paràmetres que els proposen les mestres d’infantil o cicle inicial.
-
Que
els puguin llegir i representar a les classes dels menuts. Fer teatre, ombres
xineses, titelles, llegir...
- Poden
explicar els seus llibres preferits a altres grups o a una llar d’avis propera.
- Poden
anar a la llar d’avis per parlar de llibres amb els avis i àvies (els que han
llegit, els que els han agradat, si han viscut amb llibres o sense ells, la
relació lectura i vellesa...).
- Que
puguin preparar les proves de la gimcana i l’estructura perquè tothom gaudeixi
d’una estona distesa amb la cultura com a protagonista.
- Que
preparin juntament amb alumnes que coneixen bé les cultures urbanes un taller o
un concurs de rap o trap.
- Que
treballin la llegenda de Sant Jordi i que l’actualitzin.
- Que
preparin sota la supervisió del professor de Plàstica la decoració dels espais
comuns de l’escola o l’institut. Que dissenyin i construeixin els guardons del
concurs de Sant Jordi.
- Que
preparin sota la supervisió dels professors de llengües el guió de l’acte de
lliurament de premis de Sant Jordi amb participació de totes les llengües que
es parlen al centre.
- Que
preparin el guió d’acollida als pares que vinguin aquest dia a l’escola o la
carta convidant-los...
- Que
preparin una presentació (la poden fer altres) sobre autors de diferents
èpoques; autors de diferents estils; sobre “els clàssics”; sobre els autors
universals morts tal dia com avui: Cervantes, Shakespeare i Espriu; sobre les dones i la literatura; sobre els
joves i la lectura; sobre el consum de bens culturals; sobre com es fa un
llibre; o sobre quines persones intervenen en l’edició d’un llibre; sobre el
funcionament de les biblioteques... Hi ha mil temes possibles.
Aquestes són
idees que us poden ajudar fer activitats o a crear-ne de noves. De vegades ells
mateixos diuen a nosaltres qui ens sorprèn? Per això podem buscar alguna
activitat específica que ells puguin gaudir. Poden ser a l’escola o institut, o
els podem proposar activitats externes al Centre Cívic, a la Biblioteca o a
l’Ajuntament... i fora de l’horari escolar o la participació en concursos
literaris, plàstics o audiovisuals...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada