dilluns, 8 d’abril del 2024

Dilluns 8 d’abril Preparem la festa de Sant Jordi a l'escola o institut

 

Sant Jordi, el 23 d’abril, és la festa dels llibres per excel·lència. A les escoles es sol treballar a tots els nivells educatius. En molts casos s’escriuen contes o es fan concursos literaris; en altres, fires de llibres i roses; nosaltres, vam arribar a fer la Gimcana de les Lletres sense sortir de l’escola o amb activitats de coneixement del medi tot passejant per la ciutat vestida de gala.

Aquest curs estem intentant donar idees per treballar amb els alumnes d’altes capacitats i altres alumnes interessats a partir de les festes tradicionals que es celebren a les escoles i instituts. Cada vegada, recordem la gran diversitat de perfils d’altres capacitats on hi conviuen des dels que presenten superdotació (poden ser molt bons en totes les àrees) i els dels talents simples o complexes (en una o més àrees). Aquestes característiques es barregen amb la seva manera de ser i trobem des de qui gaudeix sota els focus fins a qui voldria mimetitzar amb la paret i passar desapercebut i invisibilitzat. Crec que és important partir de com són per arribar a com poden arribar a ser, i arribar a ser la millor versió d’ells mateixos, i que com siguin no els faci mal. Per tant, ja veiem que no hi ha una única manera de tenir altes capacitats, ni dues, ni tres. Per això, és imprescindible parlar amb ells per poder ajustar les nostres propostes. No es tracta de capricis sinó de necessitats. Mai ho repetirem prou perquè molts docents fan una lectura des del desconeixement de les altes capacitats o el coneixement de l’infant o jove normatiu.

Què els podem proposar?

-          Que facin una tria de contes a la biblioteca per llegir als més menuts segons els paràmetres que els proposen les mestres d’infantil o cicle inicial.

-          Que els puguin llegir i representar a les classes dels menuts. Fer teatre, ombres xineses, titelles, llegir...

-         Poden explicar els seus llibres preferits a altres grups o a una llar d’avis propera.

-       Poden anar a la llar d’avis per parlar de llibres amb els avis i àvies (els que han llegit, els que els han agradat, si han viscut amb llibres o sense ells, la relació lectura i vellesa...).

-    Que puguin preparar les proves de la gimcana i l’estructura perquè tothom gaudeixi d’una estona distesa amb la cultura com a protagonista.

-       Que preparin juntament amb alumnes que coneixen bé les cultures urbanes un taller o un concurs de rap o trap. 

-          Que treballin la llegenda de Sant Jordi i que l’actualitzin.

-        Que preparin sota la supervisió del professor de Plàstica la decoració dels espais comuns de l’escola o l’institut. Que dissenyin i construeixin els guardons del concurs de Sant Jordi.

-      Que preparin sota la supervisió dels professors de llengües el guió de l’acte de lliurament de premis de Sant Jordi amb participació de totes les llengües que es parlen al centre.

-      Que preparin el guió d’acollida als pares que vinguin aquest dia a l’escola o la carta convidant-los...

-     Que preparin una presentació (la poden fer altres) sobre autors de diferents èpoques; autors de diferents estils; sobre “els clàssics”; sobre els autors universals morts tal dia com avui: Cervantes, Shakespeare i Espriu;  sobre les dones i la literatura; sobre els joves i la lectura; sobre el consum de bens culturals; sobre com es fa un llibre; o sobre quines persones intervenen en l’edició d’un llibre; sobre el funcionament de les biblioteques... Hi ha mil temes possibles.


Aquestes són idees que us poden ajudar fer activitats o a crear-ne de noves. De vegades ells mateixos diuen a nosaltres qui ens sorprèn? Per això podem buscar alguna activitat específica que ells puguin gaudir. Poden ser a l’escola o institut, o els podem proposar activitats externes al Centre Cívic, a la Biblioteca o a l’Ajuntament... i fora de l’horari escolar o la participació en concursos literaris, plàstics o audiovisuals...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada