dijous, 25 d’abril del 2024

Dijous 25 d’abril Intervenció educativa ordinària en les altes capacitats als centres docents


Hi ha una colla d’activitats escolars que són les que més costen als alumnes d’altes capacitats:

Repetir els continguts i procediments.

Seguir un ritme lent.

La superficialitat en els continguts. Necessiten aprofundir.

Arrencar i Parar. Necessiten continuïtat.

La sensació de perdre el temps.

Connectar amb els iguals.

Ajornar la gratificació.

Ser constants en el que no els interessa.


El Departament d’Ensenyament va publicar l’any 2013 un dossier dins dels Materials per l’atenció a la diversitat anomenat “Les altes capacitats: detecció i actuació en l’àmbit educatiu”. D’aquí traiem la informació per explicar en què consisteix la intervenció educativa ordinària.


Enriquiment escolar: treballem els coneixements i procediments propis del curs amb tasques d’aprofundiment i ampliació. Ex. Si treballem les sabates a Primer de Primària, ells poden aprendre més vocabulari (tipus de sabates, eines del sabater, elements dins d’una sabateria...). Si a Cinquè de Primària estudien el cos humà i treballen l’aparell circulatori, poden estudiar malalties cardiovasculars o extreure quines accions podrien suggerir perquè els adults fessin prevenció problemes cardíacs. Si a Primer d’ESO estan estudiant els volcans, poden cercar un volcà de cada continent i explicar les seves característiques. Si a Quart d’ESO estudien la història dels Estats Units, poden fer un treball sobre les llengües que es parlen als diferents estats d’Estats Units potser en anglès.

Ampliació curricular: treballem àmbits que no apareixen en el currículum. Ex. Podem treballar a Primària la cerca del peix que es consumeix a la nostra zona i el circuit que fa des del mar a casa nostra. Podem preparar un zoo d’animals extingits (situació dels diferents ecosistemes en el zoo, diferents serveis, persones que hi treballen, logo, campanya publicitària...). Podem treballar la mitologia grega relacionant-la amb les constel·lacions i crear-ne una de pròpia. Podem preparar un viatge a l’antiga Roma per visitar els principals edificis. Podem treballar a l’ESO sobre la Borsa fent l’estudi d’alguns valors al llarg del trimestre i una previsió.

Entrenament metacognitiu: plantegem preguntes sobre què aprenen i com aprenen. Ex. Quan els infants d’Educació Infantil saben que pintem per enfortir la mà i perquè el cervell posi en contacte la mà i l’ull, ells volen pintar perquè saben que això els aproxima a escriure. Quan els expliquem que fem servir l’agenda perquè puguem tenir el cap per altres coses és més possible que la facin servir (tot i que de vegades recorden el que han de fer i creuen que no ho han d’anotar). Quan els expliquem que la lògica serveix per veure si les respostes d’un problema son correctes o no (hi poden haver 21 potes en un corral on només hi ha pollastres? O hi ha un error de càlcul o hi ha un pollastre coix).

Agrupament escolar: posem els alumnes d’altes capacitats en un grup durant un temps determinat en el que poden treballar tasques d’ampliació, aprofundiment, o fer treball emocional o social. El fet de que estiguin junts i sols, pot fer que treballin més a fons o comparteixin inquietuds, problemes i solucions.


Cal posar la lupa en les necessitats de cada alumne per fer una proposta acurada. Certament no podem des de l’escola fer una educació individualitzada i de prínceps però sí personalitzada. És important que treballin partint dels seus interessos però també que sàpiguen esperar, que tinguin disciplina personal per fer el “toca no negociable”, i constància per poder arribar als estudis superiors amb garanties d’èxit. Proposem que els alumnes d’altes capacitats no treballin mai sols, no els podem fer més diferents del que ja són. Fem el pom de dalt de la classe i igual que tenim el grup que més els costa i no escriuen els enunciats n’hi ha uns altres que han de fer activitats un punt més complexes (que no vol dir coses d’un curs superior) i evitar els activitats repetitives un cop s’han assolit els objectius. No és un caprici, és una necessitat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada