Les persones d’altes capacitats són ben diverses. Hi ha dos grans grups: les persones que tenen possibilitat de ser molt bons en totes les àrees (mal anomenats: superdotats), molt bons en una àrea o més d’una (són els talentosos que poden tenir un talent simple -1 àrea- o un talent complex - +d’una àrea-). Tots ells tenen altes capacitats.
Les persones
d’altes capacitats és molt bo que estiguin identificats. Fem servir la paraula
identificats i no “diagnosticats” perquè no estem parlant de cap malaltia. Els
psicòlegs clínics especialitzats passen proves generalment: 2 proves
d’intel·ligència, 1 de creativitat i 1 d’inadaptació personal, familiar i
escolar. Aquestes proves es complementen amb l’observació i l’entrevista amb la
família. Generalment no solem demanar informació a l’escola perquè sovint no
poden emplenar qüestionaris donat que no tenen la informació.
És molt important
fer la identificació precoç, tan aviat lliguem caps i tinguem una predetecció
positiva. En l’Enquesta que va fer Fanjac l’any 2023 es fa un llistat exhaustiu
de qui va suggerir fer la valoració o identificació dels seus 228 enquestats:
3 van ser
proposats pel CEDIAP
5 van ser
proposats per l’EAP
9 van ser
proposats pel pediatra
10 per algun
conegut
19 pel psicòleg
40 pel tutor/per la
tutora
134 pels pares
És digne de
comentar que el 59% s’identifiquen per la proposta de la família. De fet són
qui tenen més informació i tot que sovint els costa lligar caps i trobar qui
els pugui dirigir cap a les altes capacitats. A l’enquesta no es pregunta però
moltes famílies fan una mena de peregrinació eterna d’un professional a un
altre que veuen només una part de la situació i no tenen en compte les altes
capacitats. Molts provenen de treballar el TDH pel moviment o salts de
pensament en l’aprenentatge o Transtorn de l’Espectre autista per les
dificultats de relació entre iguals o amb el Trastorn Oposicionista per la seva
mala relació amb l’autoritat... la intensitat, la rigidesa, l’alta
emocionalitat combinades amb una mala lectura del professional fa que no
arribin al que realment necessiten.
Sembla que en
alguns entorns les altes capacitats estan de moda i molts pares voldrien tenir
fills d’altes capacitats. Però no tots els infants i joves són d’altes
capacitats encara que parlem aproximadament d’un 20% de la població entre
superdotats i talentosos. Les altes capacitats no es poden entrenar. Podem,
tots, millorar habilitats però no adquirir altes capacitats si no les tenim. Sovint
posem com exemple les pedres i les esponges (és una exageració i simplificació,
però serveix). Podem mullar les pedres, fins i tot deixar-les submergides en
l’aigua, però l’aigua no entrarà en el seu interior. En canvi les esponges
podem mullar-les i l’aigua les impregnarà però també absorbeixen la humitat de
l’aire.
Necessitem
formació i sensibilització tota la societat, però especialment psicòlegs,
pedagogs i docents. D’aquesta millora millorarem la seva detecció, i el
seguiment i tractament d’aquests infants i joves.
Una de les
dificultats en la identificació és que no hi ha una única manera de tenir altes
capacitats sigui amb superdotació o amb talent o talents. Hi ha diferents graus
de totes les característiques i la combinació amb la manera de ser d’infants,
joves o adults... Per altra banda, tots tenen un aire, una manera diferent de
veure el món, una mirada especial, un somriure ample quan connecten amb el seu
interior. Quan tenim el radar posat... els veiem....
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada