Els pares ho tenen molt clar... Alguns fills són molt insistents i tenen una habilitat especial per torpedinar per sota la línia de flotació als seus progenitors. Saben dir les paraules màgiques o crear situacions que fan que els pares no puguin deixar passar. “Es que ...”
Hem de triar les
batalles que lluitem. Els pares han de triar les batalles en les que han
d’entrar i quines han de deixar córrer perquè només els desgastaran inútilment.
No podem lluitar totes les batalles. Estaríem eternament enganxats, eternament
enfadats... A més, els adults solem patir molt aquestes situacions i ens quedem
amb mal cos mentre que ells, de vegades, no son conscients de que les pedretes
a la sabata són molt molestes.
Si estem vivint
en una lluita constant amb els fills, cal que parem i analitzem la situació.
Primer observar, després reflexionar i finalment proposar una acció. Fem una
llista de les darreres vegades que hem tingut una discussió d’aquelles amb el
nostre fill o la nostra filla. Escriviu en quin moment es produeixen, i quin és
el motiu. A partir d’aquí es tracta de lligar caps. Veure si els motius són
suficients o si entren en joc altres factors (estan cansats, tenen gana, necessiten
espectadors, volen una altra cosa...). Finalment ens tocarà decidir quines
batalles val la pena lluitar i quines hem de deixar passar. Per mi és molt important
que els informem, en aquestes que deixem passar, que ho hem vist i ens sembla
intolerable, però que ara estem al primer graó i anirem per parts.
Després de la
reflexió, el més objectiva possible, passem a la segona fase: concretar quins
són els nostres propòsits. Què volem aconseguir? – que obeeixin les nostres
ordres – que siguin autònoms – que sàpiguen què fer en cada moment... potser
haurem de concretar una mica més: - que es llevin a l’hora -que es vesteixin de
pressa –que es facin el llit – que quan tornin de l’escola deixin les seves
coses al seu lloc – que recullin les joguines després de jugar – que parin de
jugar amb l’ordinador quan els hi diem – que parin taula – que posin el
rentaplats – que preparin les seves coses per l’endemà – que baixin les
deixalles... L’organització familiar i l’edat dels infants són variables a
tenir en compte com els canvis: potser fins ara els hi hem fet tot, i ara volem
que ells siguin autònoms (els costarà però no per això ho hem d’evitar).
Es tracta de no
fer un problema quan el que tenim és una situació. Observar la vida des
d'aquesta perspectiva la fa més interessant i sobretot més possible. Els nens i
joves d'altes capacitats són molt intensos i sovint, per edat, no tenen control
sobre els seus actes. Tot és extrem. Per això hem d'ajudar-los a encaixar les
situacions i abordar-les a poc a poc, a posar objectius concrets, i a no voler
menjar-nos un elefant a mossegades. Anoteu aquestes dues paraules: concret i
possible.
Fem algunes propostes:
- Podem començar
amb un element extern, que no siguem nosaltres per a marcar el final d'una
activitat o un moment, sol ser efectiu. Un temporitzador, l’Alexa, l’alarma del
mòbil o del rellotge… Ho hem de parlar abans amb ell/ella i no ha de ser una
sorpresa. Coincidirem en la necessitat objectiva de fer alguna cosa en un
moment determinat. Parlarem de que aquesta intervenció pot ser positiva perquè
és neutra i no ens indisposa. Sabent tots què passarà quan soni l'alarma. Sona
quan entrem en els deu últims minuts de manera que quan pugui aconsegueixi
parar l'activitat, una altra sonarà als cinc minuts i una tercera en el moment
en què ha d'estar apagat, net, o recollit… Ha de formar part del pacte. Cal
fer-ho i no entrar en el “i que passa si no ho faig?”. El fet de “fer-ho” forma
part del “toca no negociable”, el “quan fer-ho” forma part del “toca
negociable” dins del temps pautat.
En aquests
moments especials, parlar de com gestionar la rabieta o l'empipament desmesurat
davant d'un “no”, un error, o un canvi. Només hi ha uns instants abans que
desfermi la tempesta. Parlar de què podem fer en aquests moments tan difícils.
Hem de tenir la confiança per a identificar aquest moment i parar la tempesta
abans que comenci.
-Una paraula,
“carxofa”, pot ser el punt perquè cadascú vagi al seu racó sense creuar
paraules. Moment de canviar d'espai. Moment per a relaxar-se. Moment d'anar al
bany a rentar-se la cara. Moment per a cridar. Moment per a utilitzar el
puching ball. Moment per a escoltar música heavy o relaxant. Ja parlarem
després, quan sigui possible. Un “dels meus nens” després de molta estona en el
bany li va dir a la seva mare: “aquesta vegada no n’hi ha hagut prou amb rentar-me
la cara i he acabat dutxant-me, ara ja estic relaxat”. La idea no és fer coses,
és posar-los en camí perquè puguin ser autònoms i ser capaços de decidir
correctament.
La batalla
constant mai és el camí perquè els allunya i no els permet pensar. Tampoc ho és
guanyar sempre o cedir sempre. Saber provocar i aprofitar els moments de
confidència, en els quals baixen la guàrdia, moments de bona comunicació; és
imprescindible perquè puguin organitzar els seus pensaments. El seu cap no para
de pensar però sovint entra en bucle i… és complicat. Nosaltres som els adults
i tenim l'obligació de respirar, agafar les regnes i ajudar-los al fet que a
poc a poc les vagin agafant ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada