dilluns, 19 de febrer del 2024

Dilluns 19 de febrer Activitats pel Dia Mundial de les Malalties Minoritàries i el Dia Internacional de les Dones

 

Aquest curs us vaig proposant diferents activitats per fer amb els alumnes d’altes capacitats o alumnes amb facilitat en una àrea determinada. Hi ha gran diversitat entre ells pel que sempre caldrà parlar amb ells abans, durant i després de l’activitat. No entrem en els capricis, es tracta de que partint de les seves necessitats li proposarem si hi vol entrar. Hauria de ser un extra que els permeti aprendre i fer coses que tinguin una utilitat o un sentit. Aquesta és la idea. Avui parlarem de dues activitats que poden estar relacionades: Dia Mundial de les Malalties Minoritàries (29 de febrer)  i el Dia Internacional de les Dones (8 de març).

 

Dia Mundial de les Malalties Minoritàries (29 de febrer)

Quan tot funciona és fantàstic! Però una petita o gran disfunció pot desencadenar una situació no desitjada i altament incapacitant que pot acabar amb una mort prematura. Ni totes les malalties estan definides, ni totes tenen guariment o millora de la qualitat de vida. Algunes les pateix tan poca gent al món que no hi ha investigació. El coneixement d’aquestes malalties ve sovint a través de pares que ho viuen amb els seus fills i que fan el possible i l’impossible per millorar la seva qualitat de vida o cercar un guariment. Són tan estranyes que han triat el 29 de desembre, un dia que apareix només cada quatre anys, per celebrar la seva diada.

Per alguns alumnes d’altes capacitats començar a pensar en tot el que pot no funcionar pot ser terrible pel que caldria preparar-ho amb ell/ella abans que comenceu a treballar-ho a classe. Alguns són molt aprensius o es posen sempre en el pitjor dels casos perquè l’hipersensibilitat combinada amb la rigidesa són devastadors. Donar la volta, positivitzar, segons l’edat veure com les persones són capaces de conviure amb situacions molt difícils pot ser interessant però preguntant sempre i escoltant què ens diu. L’exposició directa pot ser excessiva o pot ser enriquidora. Depèn de cada persona, per això és imprescindible la comunicació.

 

Dia Internacional de les Dones (8 de març)

Als alumnes d’altes capacitats els podem proposar que cerquin informació, que moderin debats, que recullin opinions, que preparin estadístiques... Cadascú necessita coses diferents: estar a l’ombra, tenir més visibilitat, fer feina escrita, fer feina oral, fer feina amb números, preparar qüestionaris d’on puguem extreure dades, extreure conclusions i informar-les, convidar a persones externes a l’escola a fer una xerrada, a venir de visita a escoltar les conclusions de la nostra feina...

-  - Podem donar-li un aire reinvidicatiu i parlar de dones que han lluitat per la igualtat, o de quan les dones han pogut votar en els diferents països del món...

-   - També podem anar a un pla més personal i preguntar a les dones de la nostra vida quines han estat les dones de la seva vida. Això ens fa entrar en el concepte de “intrahistòria” aquelles persones que no surten als llibres d’història però que han deixat petjada i potser han estat models en el seu entorn. Podríem fer petites fitxes perquè es quedin per lectura de la classe i compartir-les amb altres classes o com a documents dins de l’ordinador... Depèn de l’edat dels infants podem fer-ho més guiat o més lliure.

-  -  Treballar valors i escriure petits diàlegs en els que representarem aquests valors que ens porten la igualtat i respecte d’homes i dones.

-   -  Veure publicitat del segle passat i analitzar la figura i la feina de les dones.

-   -  Fer un debat sobre “el rosa i el blau”. “Les coses de nens i les coses de nenes” . És molt interessant que es treballin aquests temes des de petits. Podem complementar-ho amb materials com joguines i roba perquè sigui més entenedor per a ells. Sempre fomentarem el respecte i l’argumentació.

- - Mostrar la diferència entre el que diem i el que fem. No es tracta de “criminalitzar” ningú sinó de fer una observació que ens porti a fer nosaltres les accions que creiem convenients. Estudi sobre el temps dedicat a les feines de casa.

-  -  Amb els més grans: Parlar de la violència de gènere i fer una performance per recordar les dones mortes l’any 2023. O dels fills, cosins, companys... que queden d’aquests terribles actes.

-  -  Podem parlar de grans actituds masclistes i de petits masclismes encoberts. No es tracta de culpar els homes sinó als homes i les dones que tenen aquests comportaments o els que els segueixen. Pensar com es podrien contrarestar.

-  - Podem parlar de l’esport femení. La seva història, la seva actualitat i el seu futur. Podríem fer la secció d’esports d’un diari o d’un programa de ràdio o de televisió que ho mostri.

-   - El rol de l’home i la dona a la societat que volem construir.

-  -  Buscar bibliografia per llegir  fins a final de curs sobre temes relacionats (poden anar a la biblioteca del barri, poble... per demanar a la bibliotecària informació sobre el tema i dels llibres que podem trobar a la biblioteca).


Com veieu hi ha moltes possibilitats d’activitats que cal pensar amb temps. Els alumnes d’altes capacitats gaudeixen aprenent coses noves o fent coses que serveixin per alguna cosa. Des de imatges per decorar l’entrada de l’escola a informació o activitats variades. Sempre parlant amb ells. Preguntant i quan saben que els escoltem i donarem valor al que ens aporten s’aniran obrint. Si és una primera activitat ha d’anar molt guiada o supervisada.


Com aquestes activitats representen temps hem de tenir l’atenció d’eliminar la feina repetitiva que ja no haurien de fer i compensar-ho d'alguna manera per exemple passant a fer exercicis al llibre per evitar el temps de copia o amb esquema enlloc de redacció llarga... No pot ser només afegir feina perquè alguns no la voldran fer (i amb raó), els políticament correctes sí perquè volen agradar, però s’aniran cremant... Donar-los responsabilitats sempre funciona, però no perdeu de vista la supervisió. Podeu ajudar-los amb un cronograma que defineixi què necessitem i quan, perquè tot estigui preparat abans del dia.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada