dijous, 29 de febrer del 2024

Dijous 29 de febrer Com apareixen les altes capacitats a les notes?

 

Generalment les altes capacitats no solen aparèixer a les notes i crec que és imprescindible que es deixi constància del que s’ha fet, tingui o no repercussió a la nota.


Si estan fent una compactació de cursos i estan fent una o més matèries d’un curs que no és el seu han de constar a les notes. Si han fet una compactació de cursos que ha suposat un avançament cal que en quedi constància a les notes sempre (ex. Va passar de 4PRI a 6PRI el curs XX-XX).


Quan es proposen tasques d’aprofundiment o ampliació haurien d’aparèixer en els comentaris juntament amb la valoració de participació i aprofundiment.  Alguns alumnes d’alt rendiment ja tenen molt bones notes però si no consta la feina que fan potser la deixaran de fer (recordeu que necessiten que tingui sentit i un cert reconeixement ).


Els alumnes d’altes capacitats haurien de tenir, si ho necessiten, un Pla individualitzat (no recordo si la nomenclatura és la actual però el fet sí que ho és). Aquí haurien de quedar reflectits a priori, o a posteriori (a mi m’agrada més a posteriori perquè hi podem posar el que hem fet i la seva valoració) la valoració, no únicament la del infant o jove sinó també la de l’activitat per veure si cal fer-hi canvis o observacions per a properes ocasions. Generalment fem també una autoavaluació de l’alumne i de l’activitat. Hem d’aprofitar la seva opinió argumentada per anar tenint criteri i aplicar els canvis que creiem convenients per a la propera edició...


Quan en alguna matèria el rendiment o el treball està per sota de l’esperat cal fer-ho constar. De vegades confien en la seva memòria i en alguns casos s’ho saben però per sobre, els sona però només tralaregen i són incapaços de cantar. Veiem que tenen idea però no concreten. O són literals al contestar les preguntes obviant el que han aprés (sempre recordo en l’exercici d’examen de 2n d’ESO en el que havien de posar el C.D. en les frases proposades i l’alumne les va relacionar totes amb el disc per escoltar música enlloc de posar-hi un complement directe).


Els alumnes d’altes capacitats tenen la possibilitat de tenir un bon rendiment acadèmic però no sempre es dona en totes les matèries i en tots els cursos. Per mi és molt important que els deixem a Quart d’ESO en condicions de poder afrontar el Batxillerat i els estudis superiors amb garanties d’èxit. Aquí les notes sí que compten de veritat i els poden obrir o tancar portes, donar pas a beques, a beneficis acadèmics o a grups d’investigació.

Tenim tota l’escolarització per arribar a aquest objectiu. Tenim alumnes políticament correctes que volen agradar i en quan saben què s’espera d’ells es posen en el rail i ho donen amb escreix. D’altres no estan atesos, s’avorreixen a l’escola perquè tenen la impressió de que no aprenen res de nou o no poden aplicar o raonar el que aprenen. Aquests darrers poden arribar a l’apatia, a passar desapercebuts fent el mínim però passant o a despenjar-se per actitud. Si no tenen eines alguns d’ells perdran l’oportunitat de tornar a l’ambient acadèmic. Som responsables d’acompanyar-los perquè desenvolupin les habilitats que els permetin sobreviure amb estil en el món acadèmic.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada