dijous, 25 de gener del 2024

Dijous 25 de gener Preparem activitats per la Candelera, el Dia Mundial de la Lectura en veu alta i el Dia Mundial de la Ràdio.


S’acosta el dos de febrer, el dia de la Candelera que la tradició marca per treure el pessebre. Aquest dia acaba el temps de Nadal. Podem aprofitar per fer un petit acte en el que podríem llegir poemes de Nadal per recordar que aquests temps s'ha acabat i comença el temps ordinari.

Aquest curs us proposo diferents activitats per fer amb els alumnes d’altes capacitats o alumnes amb facilitat en una àrea determinada. Hi ha gran diversitat entre ells pel que sempre caldrà preguntar si li ve de gust. No entrem en els capricis, es tracta de que partint de les seves necessitats li proposem si hi vol entrar. Hauria de ser un extra que els permeti eximir-se d’aquella feina repetitiva que mai haurien de fer. Solen ser persones que els agrada aprendre i fer coses que tinguin una utilitat o un sentit. Aquesta és la idea. Avui parlarem de dues activitats que poden estar relacionades: el Dia Mundial de la Lectura en veu alta (2 de febrer) i el Dia Mundial de la Ràdio (13 de febrer).

Pels més grans, amb uns currículums molt atapeïts no podem anar parant les classes cada dos per tres, però sí podem fer servir l’hora de tutoria o introduir-ho en algunes hores de classe segons la temàtica que es treballi.

Si voleu conèixer els beneficis de la lectura en veu alta podeu llegir el llibre “La lectura en veu alta i els seus beneficis. Un descobriment fascinant des de la neuroeducació“ de David Bueno, Anna Forés i Antoni Ruiz Bueno. Ed. Enciclopèdia Catalana SLU en català i Octaedro en castellà.

Trobareu propostes d’activitats i informació a l’xtec.cat

Les nostres propostes d’activitats:

- El teatre llegit sempre és una molt bona opció que permet que cadascú prepari el seu paper i ho posem en comú en un moment determinat. Aquí hi podem afegir efectes especials o músiques. També podríem enregistrar-ho. Necessitem altres persones que no són les que parlen sinó els que dirigeixen, preparen l’espai, creen imatges... podem simplificar-ho o complicar-ho tant com vulgueu.

- Llegir textos clàssics o conèixer a través de la lectura personatges importants (biografies).

- Lectura en veu alta mentre es fa treball individual mecànic: pintar, retallar, cosir...

- Llegir textos curts. A alguns els costa llegir perquè les històries que se li proposen no lliguen amb la seva edat o els seus interessos. Llibres de preguntes o respostes, de rècords, diaris, revistes... És molt interessant anar allargant els textos perquè puguin llegir sense problema en l’aspecte més acadèmic. Ho podem fer a classe o proposar-ho per casa. 

- Llegir contes pels més menuts o per joves. Fer audiollibres. 

- Una mostra de poesia pot ser un altra manera de fer lectura en veu alta.

- Podem preparar la lectura d’un text o fer lectura a primera vista.

-       Fer proves per presentar alumnes a Concursos de Lectura en veu alta.  

- Fer una presentació tècnica pot ser una altra opció. Podem fer-la en diferents llengües, per companys de classe, per alumnes més petits o més grans. Si ells preparen els textos cal passar una primera revisió abans de presentar. En aquests casos podem valorar la lectura no la memòria.

- Treballar la lectura en diferents llengües. Per tots els alumnes serà interessant tenir un bon nivell de lectura en diferents llengües incloent-hi llengües estrangeres a més de la llengua materna.

- La poesia potser també un recurs en el qual podem treballar lectura, en aquest cas, i si ho voleu complementar també memòria.

    Podem fer present la ràdio amb la retransmissió d'esdeveniments esportius (partits importants de futbol, basquet o tennis, curses atlètiques o del món del motor... o jornades inaugurals o cloendes...) que podrem preparar a través d'imatges enregistrades o de transmissió en directe.

-    Les entrevistes o reportatges poden ser part de la nostra ràdio. Entrevistes als homes i les dones importants de la nostra vida, a la nostra gent gran, als més menuts... fer bones preguntes i escoltar als altres sempre és interessant. Ens pot ajudar a acostar-nos a diferents professions a través dels familiars dels alumnes. També podem conèixer com és la vida a altres llocs on vivien famílies de l'escola (podem fer temes més personals o generals). La comunitat educativa sempre és molt rica.  


Quins alumnes hi poden participar? Els ho podeu proposar als alumnes identificats i ho podeu estendre a aquells interessats en l’activitat proposada o a treballar en aquest grup. Per a ells hauria de ser una activitat d’ampliació o aprofundiment diferent de la que podem fer a classe amb tot el grup. 

Per tal de que qualsevol d’aquestes activitats sigui efectiva hauríem de tenir professors conscienciats que no haurien de ser només els de llengua perquè es pot fer també en altres matèries com ciències o tecnologia o educació física. Podríem pensar que seria bo que aquesta activitat no fos puntual per aquestes diades especials si no que hi haguessin activitats de lectura en veu alta o de producció de programes orals, tipus ràdio, al llarg de tot el curs i tota l’escolarització. Per fer les coses ben fetes, cal temps i preparació. Quan sigui la primera activitat d’aquesta mena que fem amb ells, el millor és que sigui molt guiada. Més endavant anirem donant més possibilitats i cal que siguin conscients de que és un procés.  

Han de saber què han de fer, com ho han de fer, i per quan ha d’estar fet. Què esperem d’ells i també el per què. Hem de preveure que coneixen i dominen l’ús de les eines informàtiques o artístiques, si les necessiten. No hem de pressuposar sinó confirmar. Aprendre coses noves és un dels objectius. Poden tenir diferents funcions: fer la lectura en veu alta, fer l’avaluació, fer els premis o detalls commemoratius, comunicar l’activitat als grups i informar de com anirà l’activitat, convidar a persones externes al centre a participar...

Recordeu que no es tracta d’afegir activitat a les seves tasques quotidianes. La idea és aprendre coses noves sense deixar el que estem fent a classe, però que potser per a ells no són imprescindibles. Podem oferir-los de fer els exercicis escrits al llibre o amb esquema d’idees o sense escriure a la llibreta o evitar els enunciats. Caldrà deixar-los clar, a ells, quines són les regles del joc. No cal explicar-ho a classe davant de tothom.

Desitjo que us serveixi d’inspiració per a crear les vostres activitats. Si ens les voleu fer arribar, feu-ho a atencioaltescapacitats@gmail.com que amb la vostra autoria passaran a formar part de la nostra base de dades d’activitats.

La imatge d'avui és del llibre recomanat sobre els beneficis de la lectura en veu alta.

 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada