dijous, 11 de gener del 2024

Dijous 11 de gener Preparem el Dia de la Pau, i el Dia Internacional de la Dona i la Nenes a la Ciència

 

Aquest curs us proposaré diferents activitats per fer amb els alumnes d’altes capacitats o alumnes amb facilitat en una àrea determinada. Sabem que hi ha gran diversitat entre els alumnes amb altes capacitats: dels més acadèmics als més artistes, dels que no els importa exposar-se als qui els agradaria passar desapercebuts... sempre caldrà preguntar-los si els ve de gust participar després d’explicar-los què és el que volem fer i què esperem d’ells i quines són les regles del joc (quan es farà, on es farà, per a quin públic treballem, què s’eliminarà o no de la tasca habitual). Hauria de ser un extra que els permeti eximir-se d’aquella feina repetitiva que mai haurien de fer i podem fer altres variacions pels deures que es proposen a classe. Solen ser persones que els agrada aprendre i fer coses que tinguin una utilitat o un sentit. Aquesta és la idea.


Avui parlarem de la primera activitat extraordinària que podem celebrar en el centre en aquest 2024: el Dia de la Pau i la No-Violència. Es celebra el 30 de gener, dimarts, en record de la figura de Gandhi en el dia que va ser assassinat.

Pels més grans, amb uns currículums molt atapeïts no podem anar parant les classes cada dos per tres. Això es tradueix en una disminució de les celebracions en moltes escoles i instituts. Altres, en canvi es centren en la informació/formació que aporten les celebracions i les seleccionen en funció de l’interès (Dia de la lluita contra el Sida, Dia de la Terra, Dia de la Memòria històrica, Dia de l’activitat física…). Sempre podem trobar un temps des de l’hora de tutoria fins les darreres hores de classe per fer un acte en comú.


La segona festa és el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència perquè proposem  activitats que es poden fer/adaptar en aquestes dues celebracions. En aquest curs cau just dins de les festes de Carnaval, el diumenge 11 de febrer.


Us proposo activitats que tenen com a base la decoració d’espais comuns i que permeten que sigui visible per a tota la comunitat escolar.

-   - Cartells amb la fotografia i/o el dibuix de persones o organitzacions que han obtingut el Premi Nobel de la Pau amb una breu biografia al dors i penjar-los al sostre de l’entrada o passadís principal. Són moltes pel que, potser, seria bo fer-ne una tria. La resta de grups podrien participar visitant-la i contestant un qüestionari. Unes preguntes tipus: tres persones que van néixer el segle passat, noms de tres dones que han rebut el premi Nobel de la Pau, qui va ser el primer en rebre aquesta distinció,... poden posar les respostes en una urna i es pot fer un sorteig d’escultures, peces pintades o imatges que han fet un grup d’alumnes per aquesta ocasió (colom, símbol o representació de la Pau). Les poden fer un grup més artístic o pot ser una feina de classe. Podria ser entre tota l’escola o per cursos o cicles... Ja veieu que és molt versàtil. Pot fer-se també amb Dones i Ciència per sortir més enllà de Marie Curie. Podríem treballar-ho amb científiques de la nostra població, catalanes, espanyoles, europees...   

-  - Podríem investigar i inventar amb les dades recollides cóm podrien haver estat les cases d’aquestes persones i preparar un full amb el dibuix de la seva habitació per fer un joc d’associació nom i dibuix. Cal que hi hagi elements diferenciadors. Els dibuixos podrien ser només els elements diferenciadors... Es pot proposar que els grups vagin a fer el joc de les associacions a l’hora de tutoria o donar un temps perquè els alumnes ho facin pel seu compte.

- - Organitzar un dibuix que s’emplenarà amb l’empremta de la mà, del dit, les signatures, la paraula Pau en diferents llengües, una frase i signatura de tots els que formem part de l’escola o de l’institut (alumnes, docents, personal no docent: secretaria, administració, orientació, cuina, neteja...). Pensar i actuar. Cóm es farà aquesta comunicació conjunta. Potser podrien passar per classes i deixar-ho obert en els moments d’entrades i sortides per les famílies de l’escola o els exalumnes.

-  - Fer l’escrit per convidar a les famílies a passar pel centre per fer l’activitat de resoldre preguntes, o associar imatges i noms o simplement a veure la decoració. En directe, o per xarxes socials o a la web de l’escola.

-  - Buscar una música perquè soni a l’escola o l’institut a l’entrada i a la sortida de la diada de la celebració. Preparar una tríada i justificar-la entre el grup, decidir quina música es posarà. La proposta pot anar d’una música coneguda, o no, a la possibilitat de crear una cançó específica per la nostra diada.

- - Ser encarregats de fer el disseny de la decoració i proposar-lo a direcció tenint en compte un pressupost o amb el material donat. També ser responsables de posar i treure la decoració en temps i forma. Podeu fer servir temps de classe o no... depèn del que pacteu però han de tenir veu (argumentació) i vot, tot i que la decisió final és del centre.


Quins alumnes hi han de participar? Els ho proposarem als alumnes identificats i ho estendrem a aquells interessats en l’activitat proposada o a treballar en aquest grup.


Organització. Per tal de que qualsevol d’aquestes activitats sigui efectiva hauríem de tenir un professor coordinador/dinamitzador de l’activitat, un llistat dels alumnes participants i un cronograma. Per fer les coses ben fetes cal temps. Pensem que la decoració es pot posar el dia de la celebració o es pot fer per preparar-la des de la setmana anterior o dues setmanes. Si és la primera activitat que fem amb ells el millor és que sigui molt guiada. Més endavant anirem donant més possibilitats, és un procés. 


Han de saber què han de fer, com ho han de fer, i per quan ha d’estar fet. Podem començar donant un format perquè tots els treballs que poden ser individuals (cadascú fa un, tres, cinc cartells segons l’edat i dedicació). Hem de preveure que coneixen i dominen l’ús de les eines informàtiques o artístiques. Sinó, podem començar per explicar com fer-ho. Aprendre coses noves és un dels objectius. Poden tenir diferents funcions: fer la decoració, fer el qüestionari, fer els premis, comunicar amb els grups i informar de com anirà l’activitat, convidar a persones externes al centre a participar...


No pot ser només afegir activitat. La idea és aprendre coses noves sense deixar el que estem fent a classe però potser per a ells no són imprescindibles tots els exercicis escrits poden fer-los al llibre o amb esquema d’idees o sense escriure a la llibreta. Caldrà deixar-los clar a ells quines són les regles del joc. No cal explicar-ho a classe davant de tothom.


Esperem que aquestes activitats us agradin i que les pugueu aplicar directament, o a partir d’elles crear la vostra pròpia manera d’atendre la diversitat a l’alta en les activitats especials del centre.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada