dijous, 18 de gener del 2024

Dijous 18 de gener Fills identificats a l'escola


Quan parlem de diversitat sense voler mirem avall. Ja fa molts anys que des de l'escola es treballa amb infants amb dificultats de tota mena. Tots els mestres han hagut d'aprendre sobre dislexia, TDAH, expresions de l'especre autista, dificultats d'aprenentatge o de conducta... Encara hi ha molta feina per fer perquè molts d'aquests alumnes necessiten vetlladors o vetlladores i fins i tot infermeres per les atencions que necessiten.

Parlant de diversitat també hauriem de mirar cap a dalt. Jo parlo de diversitat a l'alta quan parlem d'infants i joves d'altes capacitats tant si són superdotats o talentosos. Ells també requereixen una atenció personalitzada que queda recollit a la llei catalana però no sempre s'aplica.

Quan tenim la identificació feta per un gabinet especialitzat arriba el moment de portar-la a l’escola perquè puguin atendre les necessitats del nostre fill / de la nostra filla en el centre. Sovint aquest informe a més de les dades proposa algunes accions que caldria conèixer i seguir.

És el moment de demanar hora de visita amb la direcció de l’escola perquè és important que les decisions no es circumscriguin a l’aula. Quan en aquesta sessió hi ha algú de l’equip directiu, l’orientadora o mestra d’educació especial i el tutor o la tutora és molt més productiva. Podem preguntar si coneixen les característiques d’aquest col·lectiu i si tenen algun pla estipulat dins de la comissió de la diversitat. Hi ha més alumnes d’altes capacitats a l’escola? Es fa alguna cosa amb ells? No es tracta de clonar les activitats perquè no sempre serveixen per a tothom. El que sí és general és la necessitat de crear vincles amb els tutors. Escoltar a aquests alumnes i que es sentin prou bé per no amagar-se i explicar què necessiten. No sempre podrem donar-los tot el que necessiten però sí que podrem fer una gradació del que sí podem fer i del que estarà en procés i el que no està previst. Els alumnes d’altes capacitats entenen perfectament que és un procés però és imprescindible que comencem a bellugar, que hi hagi canvis.

Tres paraules són claus en l’atenció específica de les altes capacitats: VINCLE, OBSERVACIÓ i COMUNICACIÓ.

En la primera sessió de tutoria personalitzada amb ells, els tutors els podrien dir: “Tenim tot un curs per davant. Sé que aprens de pressa i relaciones coses. Estic a la teva disposició per quan em necessitis però potser no et puc atendre en aquell moment però trobarem un moment per parlar el més aviat possible. Hauràs de tenir clar quan la conversa és urgent o no. Ens anirem entenent amb la mirada. Si necessites res, mira’m.”

Si l’escola no respon, potser és que necessita ajut. Som especialistes en atendre la diversitat a l’alta des de Barcelona pel món. Podeu trucar-nos, estem a la vostra disposició a atencioaltescapacitats@gmail.com o al 646486159.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada