dijous, 22 d’octubre del 2020

Pensament divergent (Docents i Pares)

 

El pensament divergent és un procés de pensament que genera idees creatives mitjançant l'exploració de moltes possibles solucions. El pensament divergent contrastaria amb el pensament lògic que busca una sola solució correcta basada en els nostres coneixements previs i ordenats de manera lògica. En canvi, el pensament divergent típicament apareix de manera espontània, de manera fluida, de manera que moltes idees són generades en una petita quantitat de temps i aquestes connexions inesperades són dibuixades en la nostra ment. Després que els processos de pensament divergent han estat completats, les idees i informació són organitzades i estructurades usant pensament convergent.

L'escola treballa amb molta freqüència amb pensament convergent. Un alumne em deia que volia fer algun treball del qual el professor no sabés la resposta. Quina gràcia tenia demanar treballs de coses que es podien trobar buscant?. Ell no percebia, i estava ja en 4ESO, que mai hagués estat reptat en activitats de pensament divergent. (Sabem que tenen memòria selectiva però també molt bona memòria).

El pensament lateral o divergent es basa en tres factors:

Originalitat: l'habilitat de produir idees curioses i diferents.

Fluïdesa: produir diverses solucions sobre la base d'un estímul únic.

Flexibilitat: replantejar idees preconcebudes, reinterpretar, valorar diferents perspectives.

Cal tenir en compte que no es tracta d'una cosa màgica sinó que és un hàbit mental que s'aprèn i es desenvolupa. Pensar de manera creativa és un aprenentatge per a la vida.

Podem practicar a casa o a l'escola. Aquest tipus de pensament l'associem més amb l'oci que amb el temps de treball però és imprescindible començar per ell per a poder crear elements nous i continuar avançant.

Què podríem proposar com a activitats de pensament divergent? Com podem desenvolupar el pensament lateral?

Les endevinalles i jocs de lògica, les pluges d'idees, canviar elements o dividir un objectiu o problema en parts, preguntes obertes… ajuden a treballar aquest tipus de pensament perquè ens fan observar la realitat des de diferents punts de vista. Podríem integrar-los en la classe o almenys en el Pla B? Podem treballar ampliació i aprofundiment de coneixements a través d'activitats creatives.

Alguns nens i joves d'altes capacitats són massa lògics i rígids i eviten les activitats obertes. Mentre que uns altres gaudeixen amb elles i els costa més concretar que pensar i inventar. En l'equilibri està la resposta correcta. Cal poder treballar tant en pensament convergent com divergent. La vida és diversitat!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada