El pensament divergent és un procés de pensament que
genera idees creatives mitjançant l'exploració de moltes possibles solucions.
El pensament divergent contrastaria amb el pensament lògic que busca una sola
solució correcta basada en els nostres coneixements previs i ordenats de manera
lògica. En canvi, el pensament divergent típicament apareix de manera
espontània, de manera fluida, de manera que moltes idees són generades en una
petita quantitat de temps i aquestes connexions inesperades són dibuixades en
la nostra ment. Després que els processos de pensament divergent han estat
completats, les idees i informació són organitzades i estructurades usant
pensament convergent.
L'escola treballa amb molta freqüència amb pensament
convergent. Un alumne em deia que volia fer algun treball del qual el professor
no sabés la resposta. Quina gràcia tenia demanar treballs de coses que es
podien trobar buscant?. Ell no percebia, i estava ja en 4ESO, que mai hagués
estat reptat en activitats de pensament divergent. (Sabem que tenen memòria
selectiva però també molt bona memòria).
El pensament lateral o divergent es basa en tres factors:
Originalitat: l'habilitat de produir idees curioses i
diferents.
Fluïdesa: produir diverses solucions sobre la base d'un
estímul únic.
Flexibilitat: replantejar idees preconcebudes,
reinterpretar, valorar diferents perspectives.
Cal tenir en compte que no es tracta d'una cosa màgica
sinó que és un hàbit mental que s'aprèn i es desenvolupa. Pensar de manera
creativa és un aprenentatge per a la vida.
Podem practicar a casa o a l'escola. Aquest tipus de
pensament l'associem més amb l'oci que amb el temps de treball però és
imprescindible començar per ell per a poder crear elements nous i continuar
avançant.
Què podríem proposar com a activitats de pensament
divergent? Com podem desenvolupar el pensament lateral?
Les endevinalles i jocs de lògica, les pluges d'idees,
canviar elements o dividir un objectiu o problema en parts, preguntes obertes…
ajuden a treballar aquest tipus de pensament perquè ens fan observar la
realitat des de diferents punts de vista. Podríem integrar-los en la classe o
almenys en el Pla B? Podem treballar ampliació i aprofundiment de coneixements
a través d'activitats creatives.
Alguns nens i joves d'altes capacitats són massa lògics i
rígids i eviten les activitats obertes. Mentre que uns altres gaudeixen amb
elles i els costa més concretar que pensar i inventar. En l'equilibri està la
resposta correcta. Cal poder treballar tant en pensament convergent com
divergent. La vida és diversitat!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada