dilluns, 19 d’octubre del 2020

Educació Emocional a casa (Pares)

 

La detecció i la gestió de les emocions és una gran assignatura pendent de petits i grans. Ara ja formen part del currículum de moltes escoles en el nivell preescolar o en la primària i en la secundària es disfressa de tutoria. Però si bé, pot ser un treball escolar sempre ha de néixer en la família on els tempos poden ser més amplis i la personalització de l'educació conté tota l'extensió de la paraula.

La majoria dels nens d'altes capacitats tenen un molt bon desenvolupament del llenguatge oral. Els agrada racionalitzar el que passa al seu al voltant i saber quin nom té. Sovint els agrada utilitzar un vocabulari molt ric i precís, i de vegades s'enfaden perquè no troben la paraula que busquen per a identificar una cosa, una acció o un pensament. Per això el primer que treballarem amb ells és la identificació d'emocions. Quin nom tenen, què signifiquen, com es mostren, en quins casos poden aparèixer… Alguns prefereixen començar pels altres. De fet és més fàcil veure les emocions en una situació externa viscuda o en un capítol d'una sèrie o en una pel·lícula. És fàcil parar i parlar d'això. Primer veiem les imatges d'una tirada i després anem parant i comentant. De vegades les emocions són molt clares, unes altres vegades poden estar barrejades… això és la vida. Si són molt petits amb la identificació serà suficient, però aviat podrem començar a analitzar com han reaccionat els personatges i quines altres opcions tenien. A partir d'aquí, podem començar a preparar quina opció hauria triat ell o ella si es trobés en aquesta situació. Tots tenim el nostre caràcter, i tenim opcions que ens són més possibles que unes altres. No hi ha opcions bones i dolentes (sí que n'hi ha però ara no és el cas), hi ha opcions més o menys adequades al nostre estil i al que volem respondre o entenem que hem de respondre.

És important fer aquest treball amb tots els fills però d'una manera especial amb els d'altes capacitats, però sobretot amb aquells nens i nenes que són més rígids i impulsius… Aquests són els que han d'entrenar i han de pensar abans, perquè en el moment no saben fer-lo, no poden fer-lo; i tal vegada si puguin aprofitar el que hem preparat a casa…

El primer pas és la identificació en ells i en els altres. No és fàcil però és molt útil. Després vindrà la gestió d'aquestes emocions. És molt convenient que treballem perquè els nostres fills i filles tinguin uns bons fonaments emocionals.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada