dijous, 1 de juny del 2023

El temps de pati, un temps educatiu! (Pares i Docents)

 

Per molts docents el temps de pati dels alumnes d’altes capacitats és un problema. Comença sent un moment d’observació que ens crida l’atenció.

La majoria dels infants fan servir els temps de pati, sense ser-ne conscients, per autoregular-se: el moviment, la relació social i l’alimentació són tres de les ocupacions habituals en temps de pati entre els infants. Però no tots ho viuen de la mateixa manera. Ni tan sols tots els alumnes de altes capacitats no ho viuen de la mateixa marea. Anem a veure quatre casos d’alumnes identificats amb altes capacitats:

1.- infant identificat amb bones habilitats socials.-

El seu temps de pati és molt semblant al dels seus companys. Si a més és un noi i li agrada el futbol, basquet o handbol (el que es jugui al pati de l’escola) encara és més adaptat. El seu temps de pati es circumscriu a jugar a pilota (els dies que es pot) i els dies que no hi ha pilota també juga amb els companys. Si és una nena te un grup amb qui juga o parla en el temps de pati. Estan contents, els agrada el temps de pati i, fins i tot, pot ser el millor moment del dia a l’escola.

2.- infant identificat amb dificultats en les habilitats socials.-

El temps de pati és un moment per socialitzar per excel·lència però alguns alumnes no tenen traça en l’aproximació als altres o el manteniment de la comunicació amb els altres. Comencen anant al pati amb alguns companys però quan hi arriben i passen uns minuts... ja estan sols. No compten amb ells perquè no són “una bona companyia”. Hi ha infants que solen tenir dificultats de relació en el temps de pati. Cada dia hi ha queixes dels companys o d’ells mateixos. Voldrien estar acompanyats però no saben o no els volen. Volen jugar amb altres però no els deixen i de vegades ja no ho intenten...

3.- infant identificat que necessita el seu temps a soles.-

Poden tenir la impressió de que ja han estat “aguantant” tot el matí als seus companys i necessiten un temps de descans. Ja en tenen prou. Aprofiten per evadir-se. Vaig conèixer un infant que dedicava el seu temps de pati a buscar “bitxos bola”, un altre passejava sol al voltant del pati i observava els seus companys “des de fora”, algun deia que jugava a futbol però estava fora i feia “d’àrbrite a l’ombra, de públic i de marcador”. Solen estar bé sols o poc acompanyats. Per a ells no és un problema.

4.- infant identificat que es recarrega amb la lectura.-

Hi ha infants que necessiten evadir-se amb la imaginació vivint altres realitats a partir d’un llibre. Marxava al pati amb el llibre sota el braç i llegia en un racó lluny del soroll del pati, al sol o a l’ombra. Regenerava i no volia que acabés aquests temps perquè era temps d’oxigen per a ell/ella. Sol estar content amb aquesta situació, no li dol ni en vol una altra. Li costa parar de llegir quan se li acaba el pati i tornar a la realitat.

Novament el que necessitem és la lupa i veure quines són les seves necessitats. Els clàssics deien que tot havia de ser amb mesura. Haurem d’observar, escoltar, acompanyar. Cal actuar de seguida amb aquells que pateixen, que els dol la situació, i donar-los eines perquè puguin millorar i canviar. Conduir amablement és essencial. El VINCLE ens ajuda sempre. Aquest curs la tutora d’un alumne de Quart va crear un pla d’activitats per donar possibilitats de fer activitats amb altres: escacs, jocs de taula, activitats plàstiques, jocs de moviment o d’interacció amb objectes (aros, tres en ratlla, jocs de taula...) també se li han proposat reptes en general o amb base Pokémon (un dels seus interessos), també li podríem proposar la creació d’un hotel d’insectes lligat amb ciències naturals i plàstica (recollida de formigues...). Hem de tenir en compte que hem de possibilitar també el fet d’alleugerir la tensió motriu... La proposta de concretar què fer cada dia va ser molt positiva. Això ha fet que estigui més tranquil perquè sap què fer cada dia i en algun cas connecta amb companys per interessos comuns (escacs, plàstica, reptes Pokemon, reptes en general, jocs del carretó) i malgrat ha baixat la “sinistralitat” en moments de pati no hem solucionat el tema. És una primera fase. La primera proposta de la família era venir-lo a buscar en els temps de pati però això no ajudava a la resolució del problema, sense voler l’agreujava. La proposta de la mestra era completa però requeria seguiment i alhora distància perquè es sentís autònom. L’acompanyament és imprescindible però de vegades es tracta més d’encarrilament. Ell està relativament còmode en aquesta situació perquè abans es sentia un problema i ara ja no ho és. Tot i això, li agradaria poder compartir activitats amb els altres. Observa que tots els altres nois juguen a futbol i ell es sent un “bitxo raro”. Cal treballar les seves necessitats... la mestra està fent una molt bona feina d’observació, adequació, d’acollir-permetre-donar espai- posar en contacte i alhora protegir (d’ell i dels altres), mentre va fent passos perquè el temps de pati no sigui un temps problemàtic sinó un temps volgut-gaudit-desitjat i poc a poc compartit amb els altres.

Quan comencem a posar la lupa en com viuen els infants el temps de pati, està clar que el aquests temps i espai, en essència, requereix una reflexió a fons i unes propostes clarament inclusives... Avui parlem de dinamització de patis, d'espais més enllà del futbol, basquet... que ofereixin diferents propostes perquè tots els infants puguin gaudir d'aquests temps d'esbarjo entre classes. Estem en el bon camí, continuem endavant!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada