Una de les feines més importants d’aquests dies de juny és el traspàs d’informació. I es fa, potser, en el pitjor moment... tots estem cansats i alguns tenen tendència a veure el got mig buit, i fins i tot, a recordar només coses feixugues o a voler acabar aviat.
Els professores organitzats que van prenen notes al llarg
del curs, que tenen el resum real de les reunions (no el del "correm-correm") sinó
el del detall de les impressions, el del neguit de les famílies, dels mestres o
del propi alumne ho tenen més fàcil. Perquè la nostra memòria és especial.
Fer el traspàs dels alumnes d’altes capacitats depèn de
la formació i sensibilitat dels docents perquè el primer que cal és veure’ls en
la màxima extensió de la paraula. Els que saben on mirar o quins són els
detalls interessant tenen més possibilitats de connectar amb els termes més
interessants i necessaris de les persones que tenen altes capacitats (no només
dels que les mostren...).
Per tots els alumnes el traspàs hauria de ser el mínim
per identificar i alhora donar possibilitats de créixer. Un traspàs no hauria
de ser una condemna ni una etiqueta escrita en pedra.
Explicar de cada alumne amb breus paraules el recorregut
fet en el curs. Hi afegirem alguns punts d’èxit per poder-nos basar en ells per
encorar els èxits dels cursos vinents i alguns detalls dels que no han funcionat
i ens donen pistes per no tornar-hi. Seria el que volem que perduri perquè serà
bo per l’alumne concret.
Seria el que hauríem de aconseguir per aconseguir un bon
treball amb els alumnes des de l’inici. VINCLE és la paraula clau i podríem dir
que és el darrer acte del curs i és el que permetrà que un altre aconsegueixi continuar
amb el VINCLE pel curs vinent amb el nostre alumne concret.
Abans de fer el traspàs haurien de fer la condensació del
curs i intentar la destil·lació del que hem fet durant el curs per què quan fem
el traspàs sigui realment efectiu.
- Com ha anat?
- Hem deixat constància del treball de tutoria?
- Què hem fet? Hem proposat activitats d’ampliació o aprofundiment? Com han anat?
Hem fet l’avaluació de l’activitat a més de l’activitat de l’alumne? Les
propostes han estat encertades?
- Què explicarem en el traspàs perquè sigui realment
efectiu pel nostre alumne d’altes capacitats perquè pugui continuar el seu
creixement i el desenvolupament de les seves capacitats.
Un cop feta aquesta feina podem fer el traspàs. El nou
docent hauria de saber que aquest noi o aquesta noia té grans possibilitats i
que necessita del seu acompanyament per aconseguir desenvolupar-les.
Si necessiteu saber més sobre les altes capacitats,
parlem-ne! Em trobareu al 646486159 o al mail atencioaltescapacitats@gmail.com Estic
a la vostra disposició. Els docents que no coneixeu les altes capacitats i el
curs vinent tindreu un alumne amb altes capacitats sapigueu que ara és el
moment!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada