dijous, 8 de juny del 2023

Recta final cap a la Universitat (Pares i Docents)

 

Aquest any he tingut l’oportunitat d’acompanyar novament un alumne d’altes capacitats que acabava el seu Batxillerat. Feia temps que no tenia aquesta experiència i crec que val la pena deixar-ne constància per si algú s’hi acosta i li pot fer servei.

Va tenir uns resultats excel·lents a Primària amb un esforç quasi nul. Els coneixements se li enganxaven i la seva memòria i els seus bon recursos orals van fer la resta. Va ver una ESO molt irregular, molt desmotivat. Primer i Segon va estar farcit de mals resultats acadèmics i alhora del convenciment dels seus adults de que aquests resultats no tenien res a veure amb el que ell podia fer. Vaig apareixer a Tercer d'ESO. A Tercer d’ESO veient les seves característiques plantejo la possibilitat de fer la compactació de cursos i passar a Quart. Cal convencer a EAP i Escola perquè els resultats no són bons però poden arribar a ser-ho. Amb el salt les notes van anar pujant tímidament i sobretot va començar a sentir-se millor a l’escola. L’estàvem recuperant. Ara el problema era que no sabia estudiar. Saltava exàmens sobretot amb l’ajut del que escoltava a classe. No tenia estructura, ni disciplina personal i poca autoconfiança en l’àmbit acadèmic perquè no hi havia bons resultats. A partir d’aquests moment sembla que comença a encaixar i posar-se en marxa. Continua jugant de porter de futbol i anant a l’esplai la tarda del divendres on s’hi sent molt bé. A Primer de Batxillerat comença amb un Batxillerat de lletres però s’espanta al no tenir els resultats que desitja (en el fons no fa la feina requerida perquè té moltes llacunes – no havia fet llatí i no el pot inferir...) i sol·licita el canvi al social en el segon trimestre. Tot aquests embolic: les matèries velles no adequades (llatí) i matèries noves de les que no té base  (economia i mates de lletres) fan que la seva mitja no sigui tan bona com podia ser. Li costa molt concretar el Treball de recerca però finalment es centra en un punt, el fa i el fa bé. Al llarg de Segon comença a estar més compromès i van millorant les seves notes que arriben a tenir un punt més de mitja que les de primer. No són encara unes notes excel·lents però a dues setmanes del final de curs em diu la frase màgica “saps que estudiar, funciona?”. Fins i tot s'estrena com a porter del primer equip amb nomès 16 anys.Si s’hi hagués pogut posar abans els seus resultats serien molt millors. En aquests final de curs la definició de la mare és que s'organitza bé per treballar, estudia, prioritza, està endreçat i ella valora molt que els seus professors li han donat confiança. Per això, segueixo treballant per una identificació primerenca i una feina emocional però clarament de base acadèmica al llarg de Primària que es consolidi a l’ESO i permeti que a Batxillerat llueixi amb bona feina i molt bons resultats, els que poden tenir.

Prop de 42.000 alumnes aquests dies estan fent les proves de Selectivitat a Catalunya. Ja han acabat els seus estudis obligatoris i la primera part dels postobligatoris. Ara, amb el recull de les notes de Batxillerat i les notes dels exàmens de Selectivitat arribaran a un llistat en el que seran tots ordenats per notes a fi de que puguin triar els estudis universitaris que volen seguir. Dilluns hauran de fer la tria. Presentaran el document oficial per informar de la seva tria. Hi ha tres elements que pesen especialment: la nota de Batxillerat, la visió personal de com hauran anat els exàmens de Selectivitat i les notes de tall del curs passat. Primer han fet una primera tria entre una quantitat ingent d’estudis i llocs possibles. Molts van començar eliminant els que no entraven en els seus interessos o les seves habilitats. Professions en les que no s’hi veien dedicant la seva vida. Mica en mica es va anar reduint la tria a quatre o menys estudis. Alguns els han hagut de buscar a fons perquè a l’inici de la cerca no sabien ni que existien. La realitat és que la diversitat a la vida ara es veu reflectida en un amplíssim ventall de possibilitats. També tenim un amplíssim ventall de llocs possibles a la nostra població, país o a l’estranger. La informació dels diferents estudis estan a l’abast de qui els vulgui cercar. Gairebé tots ja han fet la seva tria; i en alguns casos només els falta ordenar els estudis i els llocs en funció d’aquestes darreres variables. En breus setmanes tindran la proposta que des de l’administració se’ls fa per continuar els seus estudis en la universitat pública.  

La Universitat té en compte, cada vegada més, a aquests alumnes d’altes capacitats permetent fer dobles graus, o els estudis amb menys cursos... Les altes capacitats comencen a entrar en la Universitat. Aquí també necessiten visibilitat. Els departaments de diversitat han de saber que tenen alumnes d’altes capacitats matriculats. Sovint aquests departaments treballen principalment pels alumnes amb discapacitats motrius, sensorials o fins i tot cognitives però és important que incloguin també els alumnes d’altes capacitats que tenen altres necessitats. Molt sovint els seus resultats o la seva manera de treballar els donen la visibilitat per mèrits propis, però altres vegades necessiten ajut per desplegar les seves capacitats.

Aquest curs és per aquests nois i noies un any clau perquè fan una decisió que tot i no ser definitiva marcarà, sens dubte, el seu camí cap a la seva vida d’adults.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada