dilluns, 29 de maig del 2023

Hiper estimulats? Esponges o pedres?

 

Molts docents pensen que els alumnes d’altes capacitats estan hiperestimulats pels seus progenitors. Res més lluny de la realitat. Quan algú pensa-diu això només ens mostra que no sap què són les altes capacitats ni com es manifesten.

Els infants d’altes capacitats són com esponges que absorbeixen l’aigua però també la humitat ambiental. Aprenen de tot arreu, sempre ien tot lloc. N’hi ha de monotemàtics i d’altres als qui tot els interessa. Sembla que xuclin els coneixements de l’aire: una conversa, una notícia de la ràdio o la televisió, una dada d’un documental o d’un vídeo del Youtube... tot és bo per sadollar la seva curiositat.

Encara que no ho sembli, sovint el paper dels pares es circumscriu a atendre les seves preguntes, la seva curiositat i donar resposta a les seves demandes.

Hem de saber que com les esponges no poden absorbir eternament. Arriba un moment que ja en tenen prou i no absorbeixen més. Per això diem que els pares no són el motor sinó els que atenen el motor dels nens i les nenes. Solen autoregular-se  i necessiten pauses per pair la informació, endreçar-la, relacionar-la... arrriba un moment que no hi entra res més.

Però el que sí trobem són famílies en les quals els seus infants no són d’altes capacitats però els pares ho voldrien, en aquests cas tenim pares que intenten que els seus fills-pedres absorbeixin com esponges com esponges però són pedres i no absorbeixen aigua encara que els hi submergim en el líquid element.

Cada família ha d’atendre les necessitats dels seus fills i tant dolent és mullar una pedra com no voler saber que les esponges absorbiran la humitat. Per això insistim en que la primera eina que hem de fer servir és la lupa, per poder observar quines són les necessitats dels seus fills i poder-les atendre.

Generalment, les famílies amb fills amb altes capacitats solen córrer i cercar experiències per poder atendre aquesta necessitat d’absorbir coneixements dels seus fills que sovint no està contemplada a l’escola. Alguns infants i joves quan a l’estiu veuen els llibres del curs següent ja saben que no aprendran res nou en els propers deu mesos si no surten del que està establert. Per tot això veiem que és imprescindible proposar-los activitats d’ampliació i/o aprofundiment sense sortir del que es proposa a l’aula (no es tracta de proposar feines de cursos superiors sinó d’eixamplar el curs actual).

Ja han sortit les beques del Ministerio de Educación i es poden demanar fins el 20 de setembre. Aquestes  beques permeten que els infants i joves identificats facin activitats específiques d’altes capacitats (seguiment o activitats extraescolars específiques). En les activitats que us proposem posem en contacte "les esponges". Si esteu interessats en conèixer el Programa Atlàntida (activitats específiques per alumnes d’altes capacitats per a tota la família: Escoles de Pares i alhora activitats d’intel·ligència emocional i habilitats socials i/o coneixements a l’alta). 

Sóc Sílvia LLucià Domènech, pedagoga especialista en altes capacitats de Barcelona. Des del 2013 treballo només amb alumnes, famílies i escoles en l'àmbit de les altes capacitats en tot el territori català. Estic a la vostra disposició al  646486159 o al mail atencioaltescapacitats@gmail.com 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada