Necessitem roba d'alta visibilitat? Quines són les nostres diferències? Els companys d'escola saben què són les altes capacitats?
Les coses s’han de fer quan estem tots preparats. Fa temps que en J. tenia ganes d’explicar als seus companys que caram eren les altes capacitats. A l’escola havien tingut experiències molt positives d’alumnes que havien explicat als companys com vivien el seu TDA o el seu autisme i què significaven aquelles paraules. Aquestes explicacions havien suposat un punt d’inflexió en el coneixement de la seva realitat per part dels companys. Posar paraules a les seves rareses, saber per què es mostraven així, què podien modificar i què venia de sèrie...
Dimarts va ser el dia. Ho havíem preparat molt. I allà
estàvem a les vuit del matí en J., tota la classe, la directora, el tutor, la
psicòloga del centre i jo (com especialista en altes capacitats i acompanyant a
l’alumne que ara ja està a 3ESO i porto amb ell des de 4PRI).
Us adjunto el text que ens va explicar. Spoiler! Va anar
molt bé. Tots els companys van escoltar amb molta atenció i després li van fer
preguntes. Les preguntes van ser sobre la identificació (quan i com va saber
que tenia altes capacitats), si coneixia a altres persones com ell, què va
pensar quan se li va proposar una compactació de cursos, si els veu molt
diferents... en acabar la sessió quan la directora li va preguntar “Com et sents?”
ell va contestar amb un gran somriure: ”lliure”. Està clar que a partir d’ara
no tot serà de color de rosa però els companys tenen una informació que no
tenien i podran situar les seves rareses, com l’alteració amb els sorolls, la
intensitat de les seves reaccions o la persistència quan necessita entendre
alguna cosa; i valorar l’esforç que fa per parlar en d’una manera lenta i intel·ligible
o amb un vocabulari assequible. Estava molt nerviós però després de la primera frase es va relaxar... Aquí teniu el text.
“Ja fa uns quants anys que ens coneixem i sé que encara
us sorprenc, i de vegades noto que no m’enteneu perquè no em coneixeu per dins.
M’agradaria explicar-vos algunes coses perquè em coneixeu i sigui més fàcil
conviure amb mi i entendre’m.
Us parlaré de tres àrees que crec que són importants per
poder-me entendre.
De vegades quan parlem d’altes capacitats sembla que
parlem de qui ho sap tot però no és així:
1.- Si us parlo de la meva manera d’aprendre us diré:
- Que no he
nascut amb el kit dels coneixements incorporats.
- Que no sé
les coses d’entrada. Quan era petit, les coses que havia d’aprendre a l’escola
se m’enganxaven i no havia de fer cap esforç però ara he d’estudiar, repassar i
estudiar.
- Que tinc
facilitat per aprendre, connecto coses diferents.
- Que aprenc
de manera diferent... no de manera lineal. Hi ha vegades que em costa
memoritzar, o aprendre les coses si no els trobo un sentit, necessito entendre
o relacionar.
- Tinc una
curiositat infinita i de vegades no puc parar. Faig mil preguntes i necessito
respostes elaborades, saber d’on surten les coses... i puc desconnectar del que
faig fins que trobo la resposta.
- M’agrada
reflexionar sobre temes importants, vitals (justícia, veritat, compromís...) i
de vegades necessito comunicar-ho.
2.- En l’apartat emocional tot és molt intens i tot va
molt de pressa:
- Visc les
emocions de manera molt extrema tan si estic content, trist o eufòric... i em
costa molt tornar a la calma.
- Hi ha
vegades que el meu cos pateix per la intensitat i tinc febre, mal de panxa, mal
de cap, problemes de pell, són somatitzacions.
- Hi ha
vegades que vaig molt de pressa: penso de pressa, parlo de pressa... i això us
pot molestar.
- Hi ha
vegades que necessito bellugar-me (posar-me dret, toco coses...), hi ha vegades
que faig sorollets i no sempre ho puc controlar... Això pot fer que en algun
moment em costi controlar-me.
- Em solen
molestar els sorolls, el volum de la classe, de vegades molt... sobretot els
trons. ( i quan els faig jo no els sento...)
- Quan vull
alguna cosa o la necessito puc ser molt persistent.
- Necessito
contacte físic. Potser m’apropo molt. Toco de manera inconscient. És una de les
meves maneres de mostrar afecte.
- Hi ha
vegades que tot i que estigui voltat de gent, em sento sol. I altres vegades
necessito estar sol.
- M’agrada
elaborar les meves estratègies per fer les coses, per evadir-me, per
desconnectar...
- Hi ha coses
que m’estressen molt. Feines i deures, relacions amb companys, autoexigència,
dubte o culpa.
- Si
necessiteu alguna cosa, pregunteu...
3.- Sóc molt literal i em quedo enganxat en les paraules:
- De vegades em costa entendre bromes neutres (no les
evidents).
- Hi ha
vegades que penso que faig les coses malament.
- Hi ha
vegades que quan intento explicar-me ho faig de manera que jo veig clar però és
desendreçat per vosaltres.
Sóc molt més que un grup de característiques.
Sóc el J. i estic en construcció constant.
Moltes gràcies per la vostra atenció.”
I com es diu sempre... no intenteu fer-ho si no es donen
les condicions: preparació de l’alumne, del grup, dels mestres i de la família.
També els vam donar informació general sobre les altes
capacitats i vam compartir, després d’escoltar-lo i confirmar que tots som
diferents i les persones d’altes capacitats també, quines persones
del món de la ciència, dels esports, personatges de ficció de les sèries...
pensaven que podien tenir altes capacitats. Ho van clavar!
Hem insistit en que tots som iguals en dignitat i que en
la forma podem ser molt diferents però que això el que aporta és riquesa. Aquesta
vegada ha anat molt bé, ha valgut la pena!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada