dilluns, 30 de novembre del 2020

Pantalles: amigues o enemigues? (Pares)


A la majoria dels nostres infants d'altes capacitats els agraden les pantalles. De fet, amb elles o a través d’elles aprenen moltes coses interessants. És una gran finestra oberta al món.

Però molts dels nostres nens són molt intensos, rígids, amb un baix autocontrol pel que el seu contacte amb les pantalles, que ha de ser racionat per a tots els infants, per a ells ho ha de ser amb molta fermesa.

A moltes famílies l’ús dels dispositius per jugar estan relegats a moments puntuals entre setmana i principalment al cap de setmana. És una fórmula que funciona encara que alguns infants hi mostrin resistència. Els videojocs estan dissenyats perquè hi vulguin jugar i són molt llaminers. A més hi ha sempre al nostre entorn una família sense límits o que per qualsevol motiu fa servir les pantalles coma mainadera i tenim un fill que ens diu que  en (qualsevol company) sempre està connectat o que es connecta més hores... (dificultat afegida).

Els temps de confinamen
t han empitjorat la situació amb les pantalles perquè tenir més hores i no poder sortir les ha convertit amb necessàries, i fins i tot, imprescindibles.

Com integrem les pantalles en la nostra vida familiar? Hi són de forma permanent? Hi ha cert control de continguts i de temps? Aquí teniu algunes idees:


  • Quan arribem a casa de l’escola, prioritzar jugar amb els germans, jugar amb joguines tradicionals que puguin manipular, jocs de taula en família, construccions, joc simbòlic, cotxes, cuinar, fer manualitats, ballar, tocar un instrument…
  •  A l’hora de sopar, fer-ho tota la família junta i sense dispositius a la taula o amb la televisió encesa. Podem parlar de com ha anat el dia, de què farem l’endemà …
  • És bo que en família veiem alguns programes, pel·lícules o sèries per comentar-les. Veure què és adequat pels nostres fills. De vegades no depèn de la orientació general perquè ells poden entendre algunes coses però potser no poden estar exposats a altres. (Per la seva hipersensibilitat en moltes cases no es veu amb ells el Telenotícies. Els pares han de buscar altres maneres o moments per estar informats.)
  • Anar a dormir d’hora i acabar el dia explicant un conte o inventant-se alguna història entre tots. Amb una estona de lectura. Amb una estona de conversa tranquil·la, potser escoltant música que ja ens disposi per relaxar-nos i anar cap a dormir. És important que les pantalles s’acabin abans de sopar.
  • En el cas dels fills grans que arriben a casa tard després d’entrenar i hiperactivats cal trobar una manera d’anar desescalant per poder dormir a una hora prudencial. Comptem amb la feina feta al llarg dels anys i que hi hagi un millor autocontrol. No hem d’anular els dispositius però sí que és molt diferent veure una sèrie tranquil·la o una pel·lícula d’acció.
  • En moments puntuals podem deixar una estona, sempre amb supervisió (Cada família és un món. En algunes es farà sense que es noti molt, en altres el control serà evident... però no hem d’oblidar que els pares som els responsables de la seva formació), per a què mirin algun episodi o cançó a la tablet o a la televisió, per exemple, just abans de sopar o després de la dutxa.
  • Tots els dispositius electrònics dormen al menjador de casa i es carreguen per l’endemà. Ningú dorm amb el telèfon a l’habitació.
  • Parlem en família sobre l’ús i abús de la tecnologia i comencem per posar les normes els adults però escoltarem les seves propostes (els infants i joves d’altes capacitats tenen opinió justificada des de petits) per integrar-les a la norma, si s’escau. L’objectiu és que ells acabin posant les seves pròpies normes i en facin un ús responsable.

 

És molt important l’ús que en fem els adults i com separem l’ús professional i l’ús personal. Nosaltres som models davant dels nostres fills i el modelatge és una forma d’aprenentatge molt potent entre els humans. No hem de ser perfectes però si tenim dificultats explicar-les i explicar com intenteu resoldre-les. Això ajuda als infants que també tenen dificultats a veure com ho han de fer per sortir de certes situacions.

 

Actualment els infants de 3 a 6 anys viuen envoltats de molts dispositius digitals. Per a ells, les tecnologies digitals són eines d’ús habitual que els resulten molt motivadores, per això, és important que n’aprenguin a fer un ús apropiat. S’ha de procurar que no en facin una exposició massa freqüent, els experts recomanen introduir les tecnologies de manera gradual  en aquesta etapa fins a un màxim d’una hora diària (que em sembla una exageració). S’han convertit en la mainadera perfecte i ho veiem als restaurants, a la sala d’espera de la consulta del metge, al cotxe... És el nou xumet que fa que els infants callin i no molestin. Passem de fer-ne us perquè no molestin i ens deixin fer, a pensar que han de regular el què hi fan i el temps que hi dediquen. I ells són els primers que no entenen res i volen el seu xumet que els ha calmat tantes vegades de situacions estressants (simple espera o allunyament dels pares). Per aquestes edats us recomano el llibre d’Anna Ramis “De 0 a 3, res de pantalles?” o escolteu conferències que té a You Tube.

En qualsevol cas, cal que ho facin sempre sota supervisió i se’ls acompanyi en el procés d’aprendre a utilitzar-les, insistint que a més de per jugar-hi i entretenir-s’hi, poden utilitzar-les per aprendre.


No oblidem que, amb un bon ús, aquestes tecnologies poden aportar molts beneficis als infants i joves. Per exemple, els permeten obtenir informació de manera immediata, poden ampliar i elaborar coneixements amb més facilitat, es poden relacionar amb altres persones sense sortir de casa, fins i tot amb gent d’altres països o també els permet desenvolupar capacitats intel·lectuals.

En aquest sentit, les tecnologies digitals estan obrint camí a noves maneres d’accedir a la informació. Permeten fer activitats relacionades amb habilitats cognitives, com la memòria, l’associació d’idees o l’atenció i també altres activitats relacionades amb la introducció a la lectura i escriptura, les matemàtiques, la música, l’expressió plàstica, etc. Hi ha milions de tutorials des de papiroflèxia fins a enginyeria. Hi ha milions de cursos gratuïts per aprendre des de idiomes fins a tècniques de cuina...


Però compte, perquè com hem dit abans, no tot és positiu. És important ser conscient que sense un mínim control, els dispositius com la televisió, els mòbils o les tablets poden crear dependència i aïllar de l’entorn, per tant, pot fer augmentar encara més el sedentarisme. També s’ha de vigilar que les noves tecnologies permeten tenir accés a molt contingut diferent i és fàcil que els infants puguin arribar a accedir a continguts no adequats a la seva edat i, molt important, que persones que no coneixen es posin en contacte amb ells fins a arribar a l’extrem de poder ser víctimes de ciberassetjament.

És difícil, perquè tot el món està empantallat però la proposta passa per evitar completament qualsevol dispositiu i pantalla, almenys, durant els primers anys del desenvolupament dels infants. El bressol de la tecnologia i la innovació occidental, Silicon Valley, està vivint una revolució cultural que, entre altres coses, aposta paradoxalment per una educació per als nens i les nenes lluny de les pantalles. És molt cridaner descobrir que les persones que pensen, dissenyen, construeixen i distribueixen la tecnologia omnipresent que ens acompanya durant gran part del dia, des que ens llevem fins que ens posem dins el llit, s’esforcen per evitar que els seus fills passin massa hores utilitzant les seves pròpies creacions.


Pels grans també cal trobar un equilibri. Les pantalles han arribat per quedar-s’hi i hem d’aprendre a conviure amb elles però nosaltres som qui les fem servir i no al revés. No pot ser l’únic element d’aprenentatge i de joc. Hi ha molt món fora de les pantalles. És una eina molt potent però no la única.


Com deia el doctor en aquella mítica sèrie de TV3 anomenada Dinamita, "Reflexionem-hi, si us plau!".

(basat en el post del blog: Petits canvis per a una vida més saludable de  Paraula de Mestra)


Si voleu llegir més sobre el tema us aconsello:

  • De 0 a 3, res de pantalles? d'Anna Ramis

  • Desconnectats, un llibre per gestionar l’ús de les pantalles de l’il·lustrador Joan Turu i l’escriptora Míriam Tirado.

  • Desconecta, la dieta digital para superar la adicción del móbil; de Marc Massip.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada