S’acosta el final de trimestre i aviat arribaran les notes. Està clar que es difícil valorar la feina d’algú des de fora. L’avaluació és potser una de les parts més complexes de l’ensenyament. Hi ha especialistes dedicats a la reflexió i actuació en aquest camp. Va canviant la manera d’ensenyar i necessàriament ha de canviar també la manera d’avaluar. Se’n escriuen molts llibres. Però la realitat de l’escola és que el temps és implacable com una piconadora que fa que les activitats habituals i extraordinàries s’entrellacin i no deixin espai, ni temps, per a la reflexió... l’acció s’ho menja tot.
Des de l’inici de curs tot ha passat volant i a més,
aquest curs, amb totes les mesures sanitàries i la realitat de la pandèmia a
les classes amb les quarantenes per positius externs, els canvis estructurals
de les classes amb el mínims professors possibles... ha estat una bogeria amb
més pressió de l’habitual, que ja és dir. Les noves normatives, l’inici de
curs, la Castanyada, la Preavaluació, el Dia de la Música, la Setmana de la
Ciència, la Marathó de TV3, les activitats per a la prevenció de les addiccions,
per el bon ús de les xarxes socials... la preparació del Nadal... i aquest pont
per agafar aire, i acabar de corregir i valorar els resultats i informes que
arribaran a les cases aquest Nadal.
Si l’avaluació habitualment és complexa, la dels alumnes
d’altes capacitats encara ho és més. Quin tipus d’avaluació fem: fem avaluació
per nivell?, respecte els companys? Per aquells que són d’alt rendiment què
passa quan el 10 és habitual? Per aquells que no són d’alt rendiment realment
valorem el que saben, o el que saben fer dins del sistema? Com es valoren els
aprofundiments i les ampliacions quan ja han assolit tots els objectius dels
seus companys o del seu curs?
Molts no treballen especialment per la nota, perquè saben
que la tindran. Però necessiten una valoració positiva. Necessiten que els seus
referents els acompanyin i li reforcin els comportaments i les actitud positives
perquè els pugui potenciar i repetir. Un
acompanyament que els ajudi a encaixar la realitat en la seva
hipersensibilitat, en la seva rigidesa, en la seva intensitat, i els permeti
tenir un autoconcepte equilibrat.
És molt important que a les notes quedi reflectida la
seva feina. Si se li proposen feines d’ampliació o aprofundiment. Si està fent
una acceleració parcial des de l’aula (ara que la pandèmia no permet fer estades
en dos grups diferents). Si està reben un tracte especial en forma de tutoria
individualitzada. És necessari que el
que fem a l’aula i fora d’ella quedi reflectit a les notes o a l’informe. És
possible que la valoració no tingui reflex en els resultats, si aquests ja són
molt bons, però unes paraules de reconeixement sempre són benvingudes. Al final
de la primera avaluació és un moment dins del procés del curs. Potser podem
enumerar el que s’està fent i valorar si ho està fent amb il·lusió, amb ganes,
tenint cura del contingut i la forma... i en quin punt estem del procés.
No podem tenir un butlletí de notes on no es faci cap
referència a la seva atenció personalitzada si s’està fent. De vegades el
programa informàtic amb el que treballem no ho permet perquè les frases no han
estat prèviament incloses. En aquest cas podeu fer una petita anotació a mà. La
qüestió és que quedi per escrit el que s’està fent.
Per a molts les notes són importants i seguint amb el seu
estricte sentit de la justícia necessiten saber el perquè de la nota. En la
següent tutoria personalitzada després de les notes es bo deixar un temps per
si té alguna pregunta o alguna observació. Amb les notes els ajudem a fer la
seva autoavaluació i a que aquesta sigui el més ajustada possible. És molt interessant treballar amb rúbriques que identifiquen clarament el que s'espera d'ells. Si entren
altres factors és bo que ho sàpiguen perquè d’aquesta manera podran entendre el
que passa.
Al final del trimestre entre els exàmens i les notes
tenim un temps en el que en alguns centres no es fa nou temari i és com un
temps d’espera que solen portar molt malament, així com el repàs de la tornada
de vacances. Podem ajudar-los omplint aquests temps amb continguts o
procediments complementaris curiosos per a ells i pel pom de dalt de la classe.
Que puguin aplicar el que han aprés, donar altres usos, fer altres tipus de
feines més elaborades... Gaudiran d’aquest
temps mort entre avaluacions.
Espero que els docents preneu bona nota d’aquest tema i
feu constar la realitat en el seu informe de notes en l’apartat d’observacions.
Moltes gràcies per fer la vostra feina tan be com podeu i per incorporar les
informacions referides a les altes capacitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada