Tenim unes lleis que ens parlen en l’article 2 secció 1a de la LOE del compromís total del
sistema que s’orienta a la consecució del ple desenvolupament del potencial
dels alumnes, tan personal com social i intel.lectual. La llei ho diu però la
pràctica educativa va en un altra direcció.
No sembla possible mantenir una escola que s’obstina en
agrupar els seus alumnes per edat sense considerar les diferències en els seves
capacitats d’aprenentatges (Hong Corter, Hong i Pelletier 2012).
Què passaria si als infants de la mateixa edat els poséssim
sabates del mateix número al.legant que tenen la mateixa edat i formen part del
mateix grup. És cert que potser a un grup reduït les sabates els anessin bé
però de ben segur que tindríem alumnes amb unes sabates grans pel seu peu i d’altres
amb unes sabates massa petites. A ningú se li acudiria fer-ho. Els posem les
sabates del seu número. Està clar que un sol número per classe no seria bo.
Però en canvi, fem servir aquest mateix mètode per a separar els alumnes a les
aules.
Sabem que l’agrupació heterogènia (el grup classe com el
coneixem) dona pitjors resultats per a tots els infants que una agrupació
homogènia. I que, fins i tot, l’homogènia
necessita de tasques de diferenciació curricular i adaptació.
Quan treballem tots junts i de la mateixa manera és d’escassa
utilitat pels alumnes d’altes capacitats, i clarament també per la resta d’alumnes.
Per què es manté una manera de fer que no beneficia als nostres infants? Perquè
és més senzill pel mestre? Perquè sempre s’ha fet així?...
Amb la diferenciació i l’adaptació corresponent milloren
no només els resultats dels més capaços sinó que milloren els resultats de tots
els alumnes de la classe. No únicament milloren els resultats sinó que hi ha
una millora en el ambient de treball i la convivència a l’aula. Tot això hauria
de desarmar la crítica que parla de segregació fruit d’un pensament més
ideològic.
En moltes escoles, professors amb bona voluntat i formació
autodidacta, cercant aquí i allà, apliquen el sentit comú a la seva professió i
fan activitats aïllades o habituals molt adequades al tractament de la
diversitat. Si cerquem... hi ha molts exemples a les escoles però són casos aïllats que topen, sovint, amb l'incomprensió de molts companys de professió.
Necessitem un canvi profund a les escoles. La millor manera d’obtenir-lo és a
través de la formació dels professionals perquè les lleis ja ho permeten. Però
aquestes lleis no s’apliquen.
Ara sembla que tenim l’excusa de la crisi, els recursos, les retallades, el desànim... però no és només un problema
de finançament, sovint és un problema d’adequació dels instruments a l’objectiu.
Hi ha molta feina per fer, no hem de defallir malgrat les dificultats, la incomprensió
i la solitud aparent... els infants i joves, tots, ens necessiten.
- Tourón, J. (2012). "El agrupamiento por capacidad en el caso de los alumnos más capaces". En María Castro Morera (Coord. y Ed). Elogio a la Pedagogía Científica. Un Liber Amicorum para Arturo de la Orden Hoz. Madrid, ISBN 978-84-615-9294-8, pp 187-230.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada