divendres, 15 de novembre del 2013

"Escoles iman"- Magnet School


És curiós... jo pensava que era nou i modern... Vaig llegir, de passada, un titular diumenge passat a La Vanguardia on es parlava de passar de les “escoles guetto” a les “escoles iman” i em vaig quedar enganxada en el concepte. Presentava una imatge molt senzilla i clara.

Iman: que atrau. Crec que una escola que no il.lusiona no és una escola. L’aprenentatge, la convivència s’aprén per la vivència, l’esforç, la convivència, il.lusionada entre grans i petits i entre iguals. No vol dir fàcil, ni senzill, ni fer constantment espectacles i festes... però sí transmetre passió per la vida a tots els efectes. Una escola que integra i inclou, atenent a les diferències. Connectar, posar color a la vida dels infants o fer que no perdin el color que ja tenen és una de les gran funcions.  

Llegint, he trobat que no és un concepte nou. S’inspira en les Magnet School (escoles iman), model funcionament d’escola pública implantat als UUEE a finals dels 60 i començament dels 70 i encara ara vigent. A partir d’aquest model d’escola, s’aconsegueix evitar la segregació escolar, facilitar el desenvolupament de projectes educatius específics i d’innovació que proporcionin l’èxit escolar de l’alumnat, i desenvolupar-lo dins el marc del treball al barri i amb les famílies..

En aquest model d’escola s’esforcen a millorar els resultats dels estudiants integrant les arts, desenvolupant programes especials de ciències, de llengües, definint-ne un model teòric d’aprenentatge (per exemple la teoria de la intel·ligència múltiple), donant veu als alumnes, atorgant a les famílies un paper actiu en el procés educatiu dels seus fills. L’escola desenvolupa una acció curricular molt especial per atraure a les famílies i a alumnes, com ara un currículum especial de matemàtiques i/o ciències, disciplines artístiques, idiomes, esports, etc.


Qui s’apunta a aquest model d’escola? Totes les nostres escoles tenen un punt de magnet school. Quan el nen vol anar a escola el dissabte, quan se li il.lumina la cara en parlar de la mestra o del que han aprés avui .... Però, de vegades, aquesta il.lusió és queda en pinzellades que quan van creixent els infants perden la lluentor i el color...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada