Fa un temps era
important posar nom a les coses, definir-les. D’un temps ençà hi ha un corrent
molt estès en el qual està mal vist posar etiquetes, definir, concretar, i s’ha
convertit en sinònim d’encasellar, crear expectatives i de no permetre créixer
en llibertat.
És cert que
sobretot les etiquetes assignades a les persones no estan escrites en pedra i
que hi ha situacions que es poden modificar amb el temps i feina, encara que no
totes.
Però jo no estic
d’acord amb qui rebutja les etiquetes per principi. Jo les necessito per saber
com rentar la roba, quan i com he de posar una espècia (en fred, en calent,
diluïda, un polsim, unes gotes, un bon raig...) Cert que les persones no són
robes, ni plats per cuinar però saber en quin punt estem ens ajuda per conèixer
les seves característiques i decidir quina orientació pedagògica podem
suggerir. L’objectiu sempre és que les persones passin “del com són” al “com
poden arribar a ser”, arribant a ser la millor versió d’ells mateixos. Com a
tècnics tenim eines però si no coneixem el que tenim entre mans, serem molt poc
específics en les nostres intervencions.
Fa uns anys molts
infants es van diagnosticar com a TDA i TDAH, ara molts infants presenten
característiques compatibles amb l’espectre autista. Semblen onades. També ha
augmentat molt el nombre d’infants i joves d’altes capacitats. Hi ha molta més
identificació i diagnòstic però de vegades sembla que no és molt rigorós. Quan
parlem dels infants d’altes capacitats veiem que podem afirmar que estan
infraidentificats perquè es creu que n’hi ha al voltant d’un 20% de la
població, un 5% de superdotats i un 15% de talents simples o compostos. Alguns
d’ells com que presenten doble excepcionalitat o tenen característiques
compatibles amb altres situacions que invisibilitzen les altes capacitats.
Quan ens movem en
grans categories és difícil de separar les causes perquè algunes
característiques són compartides per diferents col·lectius. Dificultats de
relació, de mantenir la mirada, rigidesa, desconnexions puntuals... poden ser
característiques compartides per a persones amb espectre autista com amb les altes
capacitats. La diferència apareix quan amb la feina continuada i conscient es
reverteix una activitat que s’ha convertit en un costum sense cap anomalia
física de base. Per exemple els infants i joves d’altes capacitats que
presenten dificultats de relació amb els iguals però no amb els adults o amb
els més menuts. Són selectius, de vegades molt, i no estan disposats de fer
l’esforç de connectar amb els companys de la seva edat perquè observen moltes
diferències entre ells i els seus companys: velocitat d’aprenentatge,
curiositat, interessos...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada