dilluns, 31 d’octubre del 2022

Intervenció educativa: modificacions curriculars per als més capaços (Docents)

 

Una de les persones que més ha estudiat i escrit sobre la intervenció educativa en Altes Capacitats és Javier Tourón. Des de l'1 de setembre de 2021 és Catedràtic Emèrit de la Universitat Internacional de La Rioja-UNIR, en la qual ha estat Vicerector d'Innovació i Desenvolupament Educatiu des de setembre de 2015. Catedràtic de Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació i Doctor en Ciències de l'Educació i Ciències Biològiques. Past-President del European Council for High Ability (2000-2004), del qual és membre honorari. Membre del National Advisory Board del Center for Talented Youth (CTY) de la Universitat Johns Hopkins (2003-2011). Va fundar i va dirigir el centre per a l'atenció educativa d'alumnes d'alta capacitat CTY España, International Charter Member del CTY de la Universitat Johns Hopkins (2001-2011). El que us deia, una autoritat en el tema. Una de les fonts de les quals solc beure perquè sempre aporta temes interessants.


En un dels seus escrits sobre modificacions curriculars per als més capaços trobem aquestes propostes basades en una frase de Maker i Nielson:


"Els mètodes utilitzats en els programes dels més capaços han de posar més èmfasi en l'ús de la informació que en la seva adquisició". (Maker i Nielson (1995))

- Ús d'activitats i preguntes de final obert.

- Aprenentatge actiu amb èmfasi en la resolució de problemes i estratègies de pensament.

- Ensenyar mètodes per a facilitar la reflexió i autovaloració dels aprenentatges.

- Fomentar l'elecció.

- Adequació al ritme de desenvolupament i varietat de recursos.

I no són aquestes premisses, fet i fet, una necessitat per a tot l'alumnat? “


Doncs sí, Don Javier, les propostes per a les altes capacitats poden servir per a tota la classe. Ells i elles les abordaran amb més intensitat, més nivell d'abstracció, més creativitat però poden ser per a tots. Però si no es pot proposar a tots, plantegem-los treballs d'ampliació o aprofundiment amb aquestes premisses.


I a partir d'aquí faig jo les meves propostes.


- Ús d'activitats i preguntes de final obert.

Alguns nens comenten per què el professor em suggereix fer treballs dels quals ell ja sap la resposta. Quina gràcia té copiar i enganxar? Per què haig de repetir vocabulari que ja conec? Però en canvi quan han de processar la informació, partir d'una informació nova per a ells i aplicar-la en un nou context o utilitzar-la per a una creació, tot això comença a tenir sentit. T. (4PRI) ha començat un projecte d'avions. Ha començat coneixent el vocabulari específic de les parts de l'avió, els tipus d'avions, la història de l'aviació, les lleis de Newton... Tot això és base per a resoldre la pregunta central: per què volen els avions? La M. (4PRI) odia els exercicis d'omplir amb paraules els espais buits en unes frases. Diu que així no pot explicar el que ha après només repetir el que posa el llibre i quan hi ha una caixa de paraules diu que ja és el súmmum, que no són ximples.

Proposo crear en classe una carpeta on puguin escriure “Què passaria si…” Depenent dels cursos podem limitar l'extensió dels textos sempre per sota (mínim 3 línies, mitja pàgina…) amb un format de Din A-4 o quartilla en la qual ha d'aparèixer la hipòtesi com a títol i la resposta que pot ser experimental o inventada. La il•lustració o fotografia serà opcional però convenient. Pot ser un exercici a fer quan acaben les tasques o en moments en els quals l'explicació comença a ser repetitiva. Sempre han de demanar autorització visual al professor per a canviar d'activitat. I alguna vegada pot ser activitat de classe. És cert que els experiments tal vegada és millor fer-los a casa i la redacció a l'escola o donar-li els últims retocs d'ortografia i sintaxi. La carpeta es converteix en material de lectura i d'aprenentatge.


- Aprenentatge actiu amb èmfasi en la resolució de problemes i estratègies de pensament.

Quan la resolució de problemes està lligada a situacions reals adquireix una nova força. Els podem proposar crear un problema de matemàtiques relacionat amb la seva vida real que es resolgui amb una operació determinada, o sobre un tema: cromos, viatges, futbol, cantants, Pokémons…

La metacognició, com aprenem, és un tema que els sol interessar. Posar lògica i sentit en el que fem en classe o els proposem a alguns, els serveix per a conèixer-se millor i veure que poden exportar-ho a altres moments de la seva vida. Guanyar en autonomia personal, generar objectius, aprendre a planificar, encaixar els canvis no previstos, entrar en la disciplina personal per a aconseguir objectius possibles… i fer los conscients del que estan fent i a on ens porta. El seu cervell ens entén sempre, el seu cos ha de treballar per a fer-ho i no sempre està disposat a fer l'esforç perquè molts no han fet mai cap esforç en l'àmbit de l'aprenentatge. És com si els coneixements i procediments se'ls enganxessin per art de màgia.


- Ensenyar mètodes per a facilitar la reflexió i autovaloració dels aprenentatges.

Proposo la lectura, que sol ser positiva per a ells, o en defecte d'això el visionat de documents gràfics per a facilitar la reflexió. Un element molt positiu és la lectura de biografies adaptades a la seva edat o al seu nivell lector.

Actualment molts centres treballen el tema de la autoevalución, la coavaluació fins a l'avaluació de docents. Seguir una rúbrica o poder realitzar-la és un repte. Però també ho és encaixar una crítica i veure quan és merescuda i quan només obeeix a l'enveja o a l'egoisme dels companys. Aquí treballar l'objectivitat i la subjectivitat és molt efectiu. També la realitat i la fantasia (el que pensava, el que pretenia… versus el que vaig fer o el que van veure des de fora).


- Fomentar l'elecció.

A molts nens i joves d'altes capacitats els costa triar perquè sempre implica deixar alguna cosa fora i alguns no ho poden suportar. Per això és bo saber en quin punt estan perquè pot ser un desestabilitzador o una bombona d'oxigen. En l'elecció podem mostrar diferents graus de dificultat. En aquest cas haurem d'orientar a alguns que no es quedin amb el més simple i que acceptin el repte. Uns altres ho agafaran ràpidament. L'elecció també pot ser temàtica (com en el cas dels llibres de lectura o dels títols d'una redacció, o de les dades d'un problema matemàtic).


- Adequació al ritme de desenvolupament i varietat de recursos.

La meva proposta relacionada amb el ritme de treball és la possibilitat d'oferir un pla B del qual hàgim informat la classe i que no sigui únicament proposar-li l'espera com tota intervenció. Quan es treballa explicació- exercicis és fàcil posar en un costat de la pissarra els exercicis que hauran de fer i que els alumnes que no necessiten més explicació perquè ja tenen clars coneixements i procediments puguin començar a fer-los amb autorització visual. (els professors diuen que es poden afegir a aquesta activitat alumnes que no estan en aquesta situació i a ells se'ls pot indicar que cadascun té el seu temps i cal atendre les seves necessitats). També hi ha la possibilitat d'un dossier d'activitats de la matèria d'ampliació i aprofundiment o els exercicis finals del llibre o la lectura d'un llibre d'aquesta temàtica… però sempre sense enlairar-se de la classe, com qui escolta la ràdio perquè si apareix un contingut nou o que desconeix pugui reenganxar-se a la classe. Recordeu que el que volen és aprendre, no perdre el temps. Proposar activitats per a casa com el visionat de vídeos d'ampliació o llibres de lectura és sempre positiu. Altres recursos com la creació d’un Kahoot d’un llibre de lectura o un power point de resum del tema també pot ser interessant.


No es tracta d'omplir-los d'activitats ni que siguin els únics que reben aquestes propostes. En classe, els identificats conviuen amb altres nens i nenes que per disciplina o passió poden també fer aquests treballs individuals. Altres activitats poden ser per a tota la classe. Però si ells no se senten al·ludits cal animar-los a participar. De vegades ho necessiten i no ho saben, o no s'atreveixen per por o per mandra.

Si voleu veure exemples dels dossiers, tinc material en català, castellà i anglès més de primària que de secundària però continuo elaborant…

Podeu sol·licitar-me'ls a atencioaltescapacitats@gmail.com i si voleu parlar sobre intervenció educativa en altes capacitats o necessiteu orientació podeu connectar amb mi al mail. Us escric des de Barcelona.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada