dijous, 13 d’octubre del 2022

La Por i les altes capacitats en Halloween (Docents i Pares)


S’acosta Halloween i amb la globalització les tradicions anglosaxones han entrat amb força a casa nostra. Van començar com apunt cultural de la classe d’anglès i mica en mica es van anar expandint i ara trobem carabasses, ratpenats, esquelets i teranyines a llocs tan poc usuals com les perruqueries o els forns de pa.

Alguns infants i joves no gaudeixen amb les històries de por. Alguns infants i joves d’alta sensibilitat els afecten negativament les històries de por. Hi ha infants d’altes capacitats amb alta sensibilitat imaginativa i alguns els costa separar la realitat de la imaginació. Poden tenir malsons o incrementar pors ja existents a la foscor, a estar sols...

La teoria la saben però quan entren en la situació “de por” no en saben sortir. 

El primer que hem de tenir en compte és que l’element detonant no és el mateix per a tothom. N’hi ha que em molt poc en tenen prou perquè relacionen situacions, o recorden situacions viscudes o imaginades amb anterioritat.

Encara ens queden dues setmanes i podem preparar el terreny. Sempre la primera opció és crear un ambient que afavoreixi que quan preguntem ens donin una resposta real i no una resposta per quedar bé. Parlem de vincle. La segona és trobar el moment i el lloc per preguntar i escoltar la resposta. A partir d’aquí ens podem posar en marxa.

Sempre comentem la gran diversitat entre infants i joves d'altes capacitats. Podem trobar des de qui gaudeix amb la festa, sobretot de les disfresses més gore fins a qui pateix enormement la festa, passant pels qui no els fa ni fred ni calor... per això la pregunta és essencial per poder personalitzar.

Pels qui no els agrada us suggereixo tractar el tema com un fet cultural i treure tota la part emocional. Veure’l de manera objectiva i treballar el fons i la forma, però sempre des de la distancia. Si a l’escola hi ha la tradició de disfressar-se, ell o ella pot fer de reporter i recollir dades per després poder-ho treballar a classe. No es tracta de que no hi participi sinó de que pugui participar-hi des de un lloc en que es senti còmode. Aquesta reflexió no és només pels alumnes d’altes capacitats perquè altres alumnes també poden gaudir d’aquests beneficis.

Us presento algunes activitats que podem proposar a tota la classe, treballar-les des dels racons o els àmbits, o proposar a un petit grup com a plan B quan a classe repetim continguts que ells ja saben.

Activitats de llengua: Vocabulari específic de les tradicions català-castellà-anglès. Dites, expressions i refranys populars. Endevinalles populars i de nova creació. Redaccions: contes d’infants que superen les seves pors o no, contes desmitificant els personatges “de por”, descripció de personatges o d’ambients a partir d’imatges o de la imaginació...

Activitats de matemàtiques: sudokus amb imatges del temps, estadístiques de les disfresses (representacions gràfiques) o de les botigues del barri decorades... creació de problemes amb base Tots Sants - Halloween.

Activitats de plàstica: Disfressar moniatos o castanyes, també podem en caixes de sabates crear els seus escenaris. Proposar ambientació d’espais comuns de l’escola. Els colors de la tardor. Crear joies, disfresses, barrets, màscares o maquillatges amb dibuixos. Crear personatges de còmics...

Activitats de medi: cercar informació sobre tradicions d’aquestes dates i llocs de procedència. Per què apareix la globalització, quins pros i contres té. Estudi dels animals: aranyes i ratpenats. Estudi dels fruits de tardor.

Com a tema transversal podem introduir el tema de la mort sovint poc present a l’escola. 

Les festes donen molt de joc. Pels alumnes d’altes capacitats poden ser un moment d’ampliació i mai haurien de ser un temps d’una sobrecàrrega de feina (si en posem més n’haurem de treure). A les escoles de Primària amb les que faig seguiment d’algun alumne hi he enviat un petit dossier de Halloween per treballar de manera individual a casa, un petit divertimento, i un dossier sobre els fruits secs que podem adaptar a les diferents edats. Si en voleu un exemplar el podeu demanar a atencioaltescapacitats@gmail.com (material en català).

Hi ha certa controversia sobre la necessitat de cuidar les pròpies tradicions (la Castanyada), l'entrada de les tradicions estrangeres (Halloeween), la fusió de totes dues en el Castaween... La imatge és pel grup dels qui no voldrien deixar entrar el que canvia la pròpia tradició. és una opció però cadascu ha de trobar la seva. 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada