dissabte, 1 de març del 2014

Potenciant l'igualtat de gènere a la Universitat


Tot i que el principi d’igualtat és un dels pilars bàsics de les comunitats democràtiques, com les universitats, la realitat ens demostra que persisteixen algunes discriminacions i calen mecanismes per corregir-les, per poder aconseguir així una veritable igualtat d’oportunitats entre homes i dones. Uns mecanismes que, respectant i tractant les diferències, ajudin a resoldre els desequilibris estructurals existents. A la Universitat Rovira i Virgili han posat fil a l’agulla i ja al 20017 van crear el primer Pla d’Igualtat de la URV (2007-2010) i seguidament el  II Pla d'Igualtat de la URV (2011-2015) amb l’objectiu d’implantar accions positives per tal d’eliminar discriminacions en el funcionament de tots els òrgans i competències i, així, assegurar la qualitat de vida de totes les persones que la conformen.

Es programen un seguit d’actuacions per a millorar la igualtat real a les quals us convido a donar un cop d’ull: Setmanes per la Igualtat, el Projecte Equality, el Mòdul Jean Monnet,  Dones i ciència Publicacions, el Premi Maria Helena Maseras, Girls' Day,  Jornades de recerca, Activitats Docència en Dones i Gènere a la URV, Memòries de l'Observatori, la  Distinció Maria Antònia Ferrer…

Les dades del curs 2012-13 ens diuen que les noies són el 20.39% dels alumnes Enginyeria i Arquitectura i el 25.95% dels ensenyaments tècnics mentre que són el 60% de l’alumnat d’aquesta Universitat. Així trobem una curiosa activitat per augmentar el nombre de noies als estudis de Ciències.

Una d’aquestes activitats m’ha cridat especialment l’atenció: el Girls' Day. Es tracta d'una jornada per promocionar els estudis d'enginyeria entre les estudiants d'ESO amb molta tradició als països anglosaxons. A partir de diferents activitats donen visibilitat i mostren a les alumnes la presència de professionals dones en camps com l'Enginyeria o la Tecnologia, així com la conveniència dels equips de treball mixtos per obtenir un millor rendiment. Aquesta activitat està dirigida a noies de 3r d'ESO dels centres de la província de Tarragona, interessades per l'Enginyeria o Tecnologia. El Pla del dia és el següent un cop a la Universitat se’ls explicar la professió d'enginyera, se’ls fa conèixer les titulacions d'enginyeria presents a la URV i se’ls ofereix un petit tast de les diferents enginyeries i finalment es visita el Campus d’Enginyeria.

Si coneixen tenen la possibilitat i potser algunes triaran estudis científics, però si no coneixen la probabilitat de que aquelles que ho desitgin facin una tria positiva passa a ser impossible.  El gènere no ens hauria de fer triar un camí o un altre. Per algunes noies aquesta activitat deu ser la confirmació d’una intuïció i l’objectiu per continuar amb l’ESO i el Batxillerat. S’hi veuen. Volen ser-hi. Tenen o confirmen un objectiu. També les nostres noies d’Altes Capacitats que han passat amagades molt de temps sent políticament correctes. Elles mereixen una menció a part. Totes elles, cadascuna amb les seves capacitats, de ben segur que sabran trobar el camí. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada