dijous, 10 de març del 2022

Repetim o enriquim? (Docents)


En el nostre sistema educatiu a Primària apareixen els continguts de manera cíclica. Anem repetint els mateixos conceptes i s’amplien un passet més cada curs. Per això, hi ha vegades que quan comencen el curs els nostres infants i joves ja tenen la sensació de que comença el “Dia de la Marmota” en la que es repeteix tot com en la pel·lícula “Atrapat en el temps”. Quan tenen la impressió que no aprenen res nou, es queden buits, i ens diuen que s’avorreixen. No és avorriment, és no aprenentatge de coses noves o de processos nous. 


Des de sempre m’ha agradat aquell anunci en el qual es pregunten... “¿Cueces o enriqueces?”. Només bullit o amb alguna cosa més? Amb aquests alumnes és imprescindible enriquir. Veiem algunes maneres d’enriquir aquest procés.  


Exemple a Infantil: Quan els alumnes comencen a treballar la grafia els podem plantejar sortir de les paraules que fan servir els infants de classe i entrar en els seus interessos. Amb un nen que li agradava molt el metro com a transport i vam proposar-li escriure el nom d’estació de metro com paraules més elaborades.

Exemple d’enriquiment a Cicle Inicial de Primària: En algunes escoles es fan dictats de paraules a Primer però per alguns alumnes necessiten més. Els podem proposar aquestes paraules i que ells facin frases amb aquestes paraules. La mestra ha de revisar l’ortografia i la sintaxi i converteix aquests frases en el dictat de l’alumne. Un cop ha acabat de fer el dictat als altres infants ell va a la taula de la mestra i fa el seu dictat.

Exemple d’enriquiment a Cicle Mitjà: A Coneixement del Medi veiem les plantes des de Infantil. Ja ha  posat en diverses ocasions una mongeta en un got entre cotó humit per veure com germina. Potser li podem proposar fer una experiència de veure com germinen diferents llavors fent registre de com i quant creixen. Potser li podem proposar un experiment de simulació de pluja àcida (aigua amb llimona en diferents proporcions). Potser li podem proposar que partint d’una planta bonica deixem de regar-la i li fem una foto cada dia. En aquests cas ho podrem lligar amb tutoria o educació emocional perquè si no cuidem les coses i les persones... les relacions es moren. Està a la nostra mà.

Exemple d’enriquiment a Cicle Superior: Sovint a matemàtiques molts d’ells comprenen ràpidament els conceptes i els procediments. Per això els podem proposar un pla B per quan continuem explicant el mateix a la resta de la classe. Ells poden anar fent treballs d’ampliació o aprofundiment mentre la classe continua. Potser en el moment de començar la classe podeu escriure a la pissarra els exercicis que teniu previst posar de deures. D’aquesta manera, podrien sol·licitar autorització visual per començar a fer els deures mentre continueu explicant o practicant amb els que no saben. Així reduïm el temps d’espera a la classe i a casa tindran més temps per fer les activitats extraescolars o les activitats lúdiques que necessitin.

Exemple d’enriquiment a Secundària: Podem proposar fer treballs o lectures que siguin complementaris al que estem fent a classe. No hauríem de sumar aquests treballs o lectures a la feina quotidiana. Hauríem de revisar les feines repetitives, si corresponen a temes que ja ha adquirit cal eliminar-les. Necessitem saber en quin punt estan per poder aplicar-ho.


Tot comença amb el vincle. La relació que hi ha entre el professor i l’alumne és la que permetrà que l’enriquiment (ampliació o aprofundiment) sigui una possibilitat real. Pels alumnes d’altes capacitats, superdotats o talentosos, aquestes activitats són imprescindibles. També poden ser bones per altres alumnes per això les podríem posar en marxa pel pom de dalt de la classe, mai per ells sols (no cal fer-los més diferents del que ja són).  




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada