dijous, 5 de març del 2020

Intervencions educatives ordinàries en AACC (Docents i Pares)


El Departament d’Ensenyament va elaborar l’any 2013 un dossier sobre les altes capacitats. Parlava principalment de predetecció i d’intervenció educativa. Aquest dossier verd està a totes les escoles i a més a la web de l’xtec.cat.  En ells es proposen intervencions educatives ordinàries i extraordinàries. Avui parlarem de les ordinàries. De les que no cal demanar permís a l’Administració per posar en marxa, ho podem fer dins de l’aula o fora d’ella.

- Aprofundiment i ampliació 
Parlem d’activitats que pertanyen al currículum del curs però que treballem amb més intensitat. Si estem treballant els oficis podem veure d’un d’ells més vocabulari que es refereixi al seu vestuari, a les eines que fa servir, al lloc on es desenvolupa la seva feina... si estem treballant els volcans podem buscar un volcà de cada continent amb les fotografies i col·locar les parts del volcà;  si estem treballant les malalties poden investigar tres malalties de les que no podem veure a classe per manca de temps; poden preparar un Kahoot sobre el llibre de lectura que s’ha de llegir a la classe... , poden fer una exposició oral sobre els inventors més importants de la història...; partint d’una feina que fa tota la classe de construcció d’un element tecnològic com pot ser un cotxe la classe la fa amb totes les instruccions i elements i ells poden fer la construcció sense topalls amb total llibertat on hauran de justificar el que fan i el per què.  En l’àmbit de les matemàtiques molts infants i joves aprenen amb facilitat, sense la necessitat de repetició. Els solem proposar feines complementàries de mates amb coneixements enciclopèdics, activitats de pensar amb canvis ràpids... que ells poden fer mentre els mestres han de repetir de mil maneres perquè tots han de saber i no tots aprenen a la mateixa velocitat.   

- Enriquiment curricular
Aquí es tracta de treballar temes que no estan en el currículum però que poden ser complementaris i motivadors pels alumnes. Podem treballar la historia de l’automòbil des de la perspectiva del disseny, de la seguretat o de la mecànica. Un treball sobre l’evolució on siguin presents Darwin, les girafes de Lamark, els mòbils i Mickey Mouse. Una alumna motivada en temes econòmics fa un treball sobre la borsa en anglès. Primer una part teòrica de coneixement de la borsa i després una part de valoració del comportament d’uns valors borsaris determinats de l’index Nikkei. Actualment que la filosofia no està en el currículum de Secundària, podríem proposar a aquells alumnes que gaudeixen de la lectura: llibres de literatura clàssica relacionats amb els grans valors com la Llibertat, l’Honor, l’Amor, la Fidelitat...

- Agrupaments (permanents o flexibles)
Apareixen aquests temps en els que podem treballar la part emocional en petit grup. També pot ser un moment per donar informació específica: sobre el funcionament del cervell, sobre el treball en grup, sobre el mètode científic... un temps per investigar, per treballar junts, per compartir experiències... Hi ha escoles que ho posen en marxa a l’ESO on plantegen experiments científics. Algunes escoles de Primària ho plantegen com hores de SEP. Aquest temps és un temps amb cost afegit de professor. Als centres hi ha moltes necessitats i les hores són limitades per això aquest recurs de vegades queda sense utilitzar. 

- Metacognició   
Els infants i joves d’altes capacitats necessiten saber el per què de les coses. I també el perquè de les coses que fan a l’escola. Sovint quan ho descobreixen, quan ho saben, ho poden encaixar i ho poden fer fins i tot amb il·lusió. 
Quan descobreixen que pintar ens acosta a escriure; l’ull, la mà i el cervell es posen d’acord per treballar junts. Després d’aquest descobriment volen pintar quan abans ho evitaven. 
Quan descobreixen on podem aplicar els coneixements, que no són compartiments estancs sinó que la vida és molt rica i relacionada. Què hi ha molt fet però molt per fer i per descobrir. Algú sap que el seu nom serà recordat. Ara és un desig, una il·lusió, però si hi ha bona feina i encert es convertirà en una realitat. Altres saben que un primer d’any quan encenguem la tele ell serà allà dirigint la Filharmònica de Viena en el seu Concert d’Any Nou. Quants desitjos que requeriran de molta feina i sort però sobre tot d’estabilitat, de la possibilitat d’arribar-hi.


Tot aquests recursos els podem fer servir a classe o fora d’ella amb els alumnes d’altes capacitats identificats o no. Els podem fer servir en una matèria o en més d’una, o fins i tot d’una manera globalitzada. Recordem que els alumnes d’alta capacitat no sempre són d’alt rendiment alguns  encara estan en camí. Ho poden arribar a ser si es donen les característiques adequades. Siguem conscients de que tots ells necessiten un acompanyament especial basat en el vincle. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada