dijous, 12 de març del 2020

I quan no hem de dir que "NO"? (Pares)



Sabem que els infants i joves necessiten límits per créixer. Però, hi ha vegades que ens trobem amb infants als qui no hem de dir que no. Sovint són infants molt normatius que no només saben el què s’ha de fer en cada moment sinó que també intenten fer-ho, i generalment ho aconsegueixen.

Però els pares que saben que els infants necessiten la seva ració de “NOs” queden preocupats per la situació que els toca viure. El seu fill o la seva filla no rebrà la ració de “NOs” que necessita... com creixerà? Serà una persona capriciosa que només fa el que vol? Serà una persona tirana que exigeix dels altres el que ella creu que han de fer? Només rep elogis perquè la seva actitud sempre és correcte i de vegades més que correcte perquè és capaç de pensar amb els altres, amb els més necessitats o desvalguts. Li pujaran aquests elogis al cap? Però la majoria de gent que es troba en el seu camí: amics, mestres, amics dels pares elogien la seva responsabilitat i el seu encert en les decisions.
La majoria de les famílies que es troben en aquesta circumstància continuen amb la seva preocupació i sovint consulten què fer. És cert que no reben els “NOs” de l’exterior però moltes vegades ells fan el control que no arriben a fer els pares (no perquè no vulguin, sinó perquè no els dona l’oportunitat). Alguns són tan políticament correctes que fan ells mateixos la reflexió sobre la seva actuació, sobre si és correcte, si és el que s’espera d’ells. I desconeixem perquè però des de molt petits passen a l’acció, una acció sempre correcte i mesurada. Una acció que generalment recull elogis.

Com ho fem perquè tinguin la seva dosi de “NOs”, si realment no els necessiten. Potser valdrà la pena parlar amb ells per explicar-los que mentre hi ha altres nens i nenes que necessiten que els seues pares els diguin que no, vosaltres no ho heu de fer perquè ell o ella ja ho està fent. Podeu aprofitar per analitzar amb l’infant algunes ocasions on segur que ho ha pensat abans (de manera conscient o inconscient). Aquí estem confirmant que ja té la seva dosi encara que no vinguin dels pares o dels mestres, però els tenen i n’han de ser conscients perquè no facin la lectura de que sembla que els pares recolzen tot el que fa, sigui el que sigui... Recolzen el que fa bé, perquè ha pensat en les conseqüències o perquè ha estat prudent, o perquè ha estat empàtic/a, o perquè s’ha esforçat o ha mantingut l’esforç...

Generalment aquesta reflexió i fer-los conscients de quan fan bé les coses és perquè han evitat el camí més fàcil i fer-los conscients dels “NOs” que s’ha donat ells mateixos és una molt bona intervenció. En paral·lel hem d’estar molt atents de que no canviïn aquesta manera d’actuar i si la canvien ens tocarà ser la veu de la seva consciencia com amb molts dels infants i joves amb i sense altes capacitats.

El fet de que no els haguem donat la seva ració de “NOs” no els ha de fer prepotents, tirans ni capriciosos si són conscients que d’una altra manera ja han tingut la seva dosi (generalment des de la seva responsabilitat).  Han de saber que els estimarem sempre, també quan s’equivoquin perquè solen ser infants amb una alta exigència amb ells mateixos, però d’això en parlarem amb un altre post.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada