dijous, 19 de març del 2020

Controleu la impulsivitat (Docents)



Aquest és el problema principal en el dia a dia de molts infants i joves d’altes capacitats a l’escola.

Quan la mestra llença una pregunta a la classe hi ha algú (sovint identificat amb altes capacitats) que respon abans fins i tot d’aixecar la mà. Els hi heu explicat mil vegades però és més fort que ells. És com si tinguessin una molla. La de la impulsivitat. La necessitat de respondre si saben la resposta. Altres, amb una mica més d’autocontrol aixequen la mà i semblant tocar el sostre acompanyats per la cantarella del “Jo, jo, jo, “senyu” diga’m a mi, per favor”... Ja us hi podeu enfadar... que no servirà de res perquè aquests alumnes no funcionen per imposició i menys si han de lluitar amb la impulsivitat (que es mostra en la seva velocitat, la necessitat de reforç positiu i reconeixement, la dificultat del seguiment de normes quan són lògiques però no coincideixen amb els seus interessos).

Què podem fer a l’aula per millorar aquesta situació? Dons novament passarà pel vincle i per la comunicació entre el tutor i l’alumne. Normalment aconsellem unes entrevistes sistemàtiques per poder personalitzar l’aprenentatge. En elles una de les coses que presentarem serà com respondre a les preguntes que fem a l’aula sense destinatari definit. Podem oferir-li la possibilitat de mirar-lo i saber si sap la resposta de manera que no sigui necessari que la digui en veu alta i permeti que els companys de classe tinguin temps per pensar la resposta. Però no cal dir-li que ha deixar que els altres pensin la resposta perquè de vegades no entén perquè no tenen la resposta tan ràpidament com ell...

Això ens pot servir per les preguntes a l’aula i per les preguntes amb destinatari que no és ell o ella. Això sí, l’haurem de mirar. També li podem dir que ho intentarem amb màxim tres nens o nenes i si no hem arribat a la resposta correcte ell o ella serà el quart.  D’aquesta manera ens assegurem que la impulsivitat baixi i alhora que tingui la possibilitat de que la mestra sàpiga que ell ho sap i que pugui respondre si no hi ha respostes vàlides a l’aula. També pot tenir la possibilitat de completar la resposta si ho creiem necessari. Aquesta és una manera relativament fàcil de frenar aquesta impulsivitat en la resposta.

També poden tenir la necessitat de participar si creuen que tenen alguna cosa interessant a dir. De vegades la seva idea del que és important no coincideix amb la del mestre. Novament entra el vincle i el tacte. Si és un alumne que sempre té coses a dir i sembla que és per fer-se veure, el mestre pot fer servir alguna d’aquelles entrevistes sistemàtiques per parlar del tema i de les maneres possibles perquè no tinguem interrupcions contínues. Quan ja saben escriure, l’alumne podria fer una frase del que vol dir i el mestre podria valorar si deixem les aportacions per a final del tema o si el proper dia comencem amb l’aportació... cal donar-li sortida a la curiositat de l’infant. Una llibreta especial ens pot lliurar de les preguntes o de les aportacions fora de lloc... Els recursos no són d’alta tecnologia. Són possible i viables. Animeu-vos a provar-ho!





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada