dilluns, 9 de març del 2020

Intervenció educativa extraordinària en AACC: Compactació /aceleració de cursos (Pares i Docents)


Hem parlat en el post anterior d’intervencions educatives ordinàries, ara és el torn de la intervenció educativa extraordinària: l’avançament o compactació de cursos. Hi ha famílies, i fins i tot professionals, que creuen que és l’única intervenció educativa pels alumnes d’altes capacitats. No és cert. És extraordinària i no serveix per a tot els infants o joves. Sembla la més fàcil de posar en pràctica perquè no implica recursos extres.  

La compactació de cursos suposa que s’avança un curs, l’escolarització es pot acabar un curs abans o dos. Es pot fer una compactació a Primària i una a Secundària, que és el que permet la llei. La de Primària podria ser també un inici avançat. Es presenta com una intervenció educativa extraordinària.

És important justificar la compactació. Hem d’observar diferents aspectes: 

Identificació professional.- Comencem obtenint la identificació de l’infant o jove. Necessitem com a primer pas tenir una identificació professional en altes capacitats (aquí poden començar les dificultats perquè no hi ha una norma que serveixi per identificar. Fins fa uns anys parlàvem del 130 de quoficient intel·lectual partint d’un WISC però avui aquest ja no és el número de tall perquè podem trobar característiques d’altes capacitats per sota d’aquest nombre).      

Història personal.- Valorem la història acadèmica de l’alumne. 

Excel·lència de resultats.- Valorem els resultats de l’alumne. Quan els seus resultats són excel·lents és més fàcil. Quan presenta resultats no excel·lents porten a una justificació més acurada. (de vegades els resultats no arriben per apatia, desmotivació i falta d’implicació; no per manca de capacitat)   

Autonomia de feina / responsabilitat.-  Revisarem també si l’alumne en qüestió té bona autonomia de feina, si és ordenat i treballador. Si té clar el què demanen a l’escola, què s’ha de fer i ho fa. 

Relació social.- També valorarem la relació amb els companys de classe, tant en temps de classe com en temps de joc. Sovint la relació és superficial o mostra bona relació amb alumnes més grans. Si hi ha un gran arrelament pot ser vist com un punt en contra. 

Valoració emocional per afrontar els canvis que suposa la compactació.- En una compactació  hi juguen molts factors, des dels continguts i procediments fins els companys (tan els vells que el veuen marxar, com els nous que el reben amb escepticisme), els professors, les famílies dels alumnes... seran molts els comentaris que sentirà de cara i d’esquena, alguns estaran esperant un error o la lentitud en la seva feina per fer-li saber, altres valoraran la seva capacitat de comprensió... Cal presentar una maduresa i estar disposat a viure tot el que una compactació suposa, en positiu i en negatiu.    

Objectiu de la compactació.- Sol ser un objectiu múltiple: eliminar els temps d’espera, millorar la motivació, aprendre coses noves, el repte del curs nou... arribar un o dos cursos abans al estudis superiors tot escurçant temps evitables. 

A Atenció a les Altes Capacitats tenim un document que recull la justificació de la compactació de cursos i prepara també com fer-ho: la proposta de compactació, temporalització, avaluació, els documents per sol·licitar-ho a l’administració... Per nosaltres és un procés que té uns moments ideals al llarg de l’escolarització. Malgrat això, cada alumne té les seves necessitats i quan posem la lupa podem veure quines són les seves necessitats i en quin moment encaixa aquesta intervenció extraordinària.

A Primària el moment ideal és iniciar el procés a Quart per passar a Sisè, i a l’ESO de Primer a Tercer. Però fins aquest moment serà imprescindible fer servir les intervencions educatives ordinàries que en alguns casos caduquen en aquests cursos, i a partir de la compactació no està tot fet... sovint tornarem a necessitar les intervencions ordinàries a patir dels tres o sis mesos d’aplicació.

No és una intervenció per prendre a la lleugera però és molt efectiva quan es fa servir de manera justificada. Hi ha un escrit que hauríem de llegir sobre la compactació de curs. Es diu: l’Informe Templeton i recull un estudi d’Estats Units sobre l’acceleració com a eina per treballar amb els superdotats.

La compactació pot venir proposada des de l'escola o des de casa, l'Administració Educativa la confirma i està ben justificada, però la darrera paraula sempre la té l'alumne. Ell és qui ens dirà si està disposat a fer-la o no i nosaltres ho hem de tenir tot preparat. 

Hi ha qui proposa un salt, per nosaltres és important la part emocional i social per tant farem un pas més lent però més segur i que ens permetrà créixer i fer la compactació de cursos en un temps que ens portarà a seguir posant base a un edifici de coneixements i procediments que ha de ser gran, interessant i sense fisures.
  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada