dilluns, 24 de febrer del 2020

Fem predetecció (Pares i Docents)


L’atenció als alumnes d’alta capacitat es una necessitat actual indiscutible. Un primer pas necessari i previ és la identificació sistemàtica i planificada d’aquests alumnes. Normalment es fa la predetecció d’aquells alumnes sobre els que hi ha sospites d’altes capacitats.

Creiem que seria bo passar els qüestionaris de predetecció a la classe, a tots i totes. Anem a buscar aquells que estan amagats, als qui no han lligat caps, als que encara estan llegint al revés... Certament alguns d’ells no són brillants avui però poden arribar a ser-ho. Els anirem treballant i acompanyant perquè anem del que són avui al que poden arribar a ser.

Què són els qüestionaris de predetecció i qui els respón? Tota Espanya fa servir els qüestionaris que va elaborar la Dra. Luz Pérez de la Universidad Complutense de Madrid per fer el cribatge que porta a recomanar fer la identificació de característiques de les altes capacitats. Extret d’ “Estratègies d’intervenció amb alumnat de necessitats educatives especials per altes capacitats, dins l’escola inclusiva”, treball elaborat per M. Teresa Gómez Masdevall en el marc de la llicència d’estudis retribuïda concedida pel Departament d’Ensenyament el curs 2008-09. Jo solc passar la valoració de la predetecció, la graella de capacitats i el qüestionari d’intel·ligències múltiples. La predetecció és només pels pares; les capacitats i intel·ligències múltiples a partir de Quart de Primària els passem a pares i fills. Per obtenir la informació dels docents solc fer una entrevista amb els mestres (donar 25 dossiers per respondre escrit és absurd, de molts no en tenim prou informació), prefereixo parlar amb ells i veure qui té “idees de bombero”, qui és empàtic, qui és bon treballador, qui ho sap però no exerceix... com són els pares...

En quin moment seria bo fer aquestes predeteccions? Qualsevol moment és bo per fer la predetecció. Si les hem de passar només a uns cursos determinats el meu consell és Infantil-5anys, Tercer de Primària, Sisè de Primària i Tercer d’ESO. Això ens permet que si es fa aquest curs, en el següent ja tenim les dades i podem començar a intervenir pedagògicament amb els alumnes identificats en actuacions ordinària i extraordinàries, si s’escau. També es poden sol·licitar les beques del Ministeri, si es necessiten, al setembre del curs següent.

Seria ideal que aquestes predeteccions es poguessin fer per poblacions, no per centres. D’aquesta manera es faria realment la identificació dels més capaços. Aquesta identificació ens podria portar a intervenir pedagògicament i a fer l’atenció que necessiten.     



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada