El canvi de mirada envers al que envolta les altes capacitats és imprescindible. Sentim tantes “tonteries” per aquests mons de Déu... Del típic i tòpic “No ho veig” o “N’hi a de millors / de més ràpids”... d’aquells docents que esperen un alumne amb excel·lència acadèmica fins els que tirant d’estereotips afirmen categòricament categoricament que si està distret, que si té la taquilla o el calaix fet un caos, que si no presenta res al seu moment ni amb la forma esperada, que si no fa bona lletra... és impossible que sigui d’altes capacitats. Pontifiquen i ho diuen com qui està en possessió de la veritat perquè la seva llarga o curta experiència docent l’avalen. Dons no! Simplement se li han enganxat estereotips i mites, i els ha convertit en paraules escrites en pedra.
Es fa imprescindible una bona formació a la que haurien d’arribar amb la mentalitat oberta i amb la possibilitat de fer un canvi de mirada. Quan jo vaig començar en aquest camp també era molt escèptica. Portava quasi trenta anys a l’escola i mai m’havia plantejat el tractament diferenciat de les altes capacitats o els talents. La primera vegada que vaig llegir les característiques em va semblar que moltes es basaven en el proteccionisme i que eren infants mimats i superestimulats. A partir d’anar-los coneixent vaig descobrir que això estava molt lluny de la realitat. Ells i elles eren d’una manera de terminada i els podíem ajudar-acompanyar a que fossin la millor versió d’ells mateixos. Però eren clarament diferents a la resta d’infants i joves, i molts tenien una habilitat especial per camuflar-se i mimetitzar amb la paret per no ser vistos.
Es necessita que els professors coneguin què són les altes capacitats i la gran diversitat entre elles, què han de mirar i, si es pot, una part de didàctica que ens ajudi a saber què els podem proposar i com podem treballar amb ells dins i fora de l’aula.
Cada curs, la visibilitat i l’atenció de molts infants i joves depenen del tutor o de la tutora que els toqui, o dels mestres del curs. No hauria de ser una loteria...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada