dilluns, 20 de gener del 2020

A classe, no demana més. (Docents)


Moltes vegades quan parlem amb mestres i portem l’informe que mostra la identificació de característiques en altes capacitats d’un infant ens diuen que els veuen bé a classe i que no demanen més. Potser perquè el que esperen d’un infant d’altes capacitats són mil preguntes, o que demanin més feina. Parlem d'alumnes no demandants.

Hem de saber que els infants i joves d’altes capacitats són molt diversos. No responen a cap estereotip. 

Els alumnes d’altes capacitats que no demanen més poden respondre a diferents raons:

-Una nena de sis anys em va dir una vegada: “per què he de demanar més o diferent si la meva señu que m’estima, ha estudiat per això, i sap molt; no m’ho ofereix deu ser perquè no ho necessito”.  
-A altres no els agrada ser diferents i fer coses diferents dels altres companys (per això insistim en que cal oferir els extres en obert o al pom de dalt de la classe).
-N’hi ha que no els agrada ni tan sols fer les coses massa ben fetes per no ser classificat en el grup de dalt de la classe o tenir bones notes.
-Alguns alumnes encara no tenen una bona efectivitat. Algunes vegades el seu rendiment no és bo. La seva forma: presentació, lletra... no és la reconeguda com a bona.    

Sabem que en alguns moments hi ha malalts que diuen que no tenen gana però com que sabem que han de menjar, se’ls administra l’aliment adequat.  En canvi, quan parlem d’infants d’altes capacitats és difícil fer la transferència de l’aliment a l’aprenentatge. Ens costa veure que tenen gana quan no ho mostren. Hauríem de saber que amb les dades que aporten els informes independentment del que diguin, es queden amb gana perquè el que fem a classe no és suficient per a ells i elles.  

El vincle és l’element que pot ajudar al mestre a acostar-se a l’infant i al jove. El que permet, a través de la confiança real, que l’alumne es pugui comunicar, pugui obrir la seva vulnerabilitat sense por. És molt bo ajudar-lo a posar paraules a les seves necessitats i poder cobrir-les. En aquest moment estem col·laborant en el seu creixement. 

Està clar que a tots els alumnes, però amb aquests d’una manera especial, cal valorar-los, desafiar-los i acompanyar-los en aquest apassionant procés de créixer.   



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada