dimecres, 18 de desembre del 2013

Pensament crític i altes capacitats


Hi ha molts investigadors que aporten suggeriments pràctics molt interessants en el món de l’educació. Algunes veus són molt assenyades i és important que la seva feina arribi fins als infants. A partir d’un article publicat al diari El Mundo, el 4 d’octubre d’enguany, us presento a David Perkins i extrec unes reflexions partint d’una part d’aquesta entrevista. 

David Perkins va nèixer a Kansas l’any 1942 i és Expert d’Educació a Harvard. Ell estudia com funciona la ment humana i cerca estratègies "per desenvolupar el pensament crític i creatiu dels alumnes i aconseguir un aprenentatge més ràpid amb una comprensió completa". Amb aquest objectiu va fundar al costat de Howard Garner a l'Escola d'Educació de la Universitat de Harvard el denominat Projecte Zero. Pensa que en l'actualitat no hi ha cap compromís més important que educar la pròxima generació per a aquest món tan complex i jo estic plenament d’acord amb ell.

No treballa específicament per alumnes d'Altes Capacitats però podem aplicar el seu pensament en ells i de ben segur que els nostres infants i joves ho agafaran més depressa, ho convertiran al seu estil i gaudiran de les activitats que ell proposa.


Recomana tres "rutines de pensament" que els professors poden provar a l'aula i que també podem fer a casa:

1) Quan el nens estan mirant un quadre, llegint una història, o potser veient un fenomen científic, simplement formuli aquesta pregunta: què està passant aquí? ¿Què és el que veus aquí que et fa dir això, en què et bases?... Comenceu aquesta conversa, és una rutina molt útil per fomentar l'observació i el pensament crític.

2) Solia pensar, i ara penso ... Al final de qualsevol lliçó, ja sigui d'història o de ciència, pregunteu : què pensaven abans i què pensen ara ? Això reflecteix la seva reflexió sobre el que han après i com les seves ments han canviat.

3) Cercle de perspectives. A partir d’un tema controvertit, per exemple, el colonialisme. En petits grups, o a casa de manera individual, cal que escullin papers i que parlin des d'aquesta perspectiva. Un colonitzador, un comerciant i un nadiu del país en qüestió…. És una forma meravellosa d'oferir al nens de diferents perspectives en situacions complexes i d'estructurar converses que inciten als nens a pensar . Els ajuda a conrear les seves ments i una comprensió profunda dels continguts.

Els nostres infants i joves d'Altes Capacitats tenen majoritàriament una gran facilitat per a fer associacions, per observar, per treure conclusions... fer aquestes activitats els poden ajudar a descobrir que el que ells fan d'una manera natural els altres en hi hem d'entrenar. Han de ser conscients que l'observació i el pensament crític són imprescindibles per a tots els humans perquè aprendre no és només repetir, i per tant gaudeixen del privilegi de portar aquests accesoris "actius" des de ben petits i de manera natural. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada