Sabem que la majoria d’infants i joves d’altes capacitats tenen una gran memòria i la necessitat de tenir controlat el que els interessa. Aquesta combinació no és gens positiva a l’inici de l’ús de l’agenda. Hi ha tan poca informació que poden recordar-la amb facilitat i no solen adquirir l’hàbit d’escriure-hi, ni de mirar-la; això es convertirà en un problema més endavant quan hi hagi més coses a recordar.
La informació va
creixen però ells i la seva memòria també. Per això alguns passen tota la
Primària i l’ESO sense fer-la servir, llevat dels políticament correctes que
volen complaure al mestre o a la mestra. Els altres només la faran servir quan
el professor insisteix fent allò del “cumplimiento” (cumplo y miento, només de
cara a la galeria sense la consistència del convenciment). Per tant, no han
adquirit l’hàbit. Arribat el Batxillerat comença a augmentar el nombre
d’informacions importants i es combina amb moments de desconnexió personals que
fan difícil el seguiment perquè la majoria de coses les pot recordar però cada
vegada és més gran el risc d’error o oblit.
Aquí ve el moment
de posar fil a l’agulla. Encara que no ho hagi fet fins ara. Ara és el moment!
En poc temps caldrà adquirir l’hàbit que no tenen per tal de que puguin
planificar i fer a satisfacció les
tasques acadèmiques. Cal parlar amb el seu cervell que ho entén tot i donar les
instruccions senzilles perquè l’ús de l’agenda es converteixi en un hàbit.
Per exemple,
començar la classe amb l’agenda sobre la taula de manera que quan el professor
digui “pel proper dia” pugui automatitzar el gest d’obrir l’agenda. No es
tracta de desconfiar de la seva memòria sinó de poder-la deixar lliure per
altres coses.
Un altre recurs
seria poder contrastar les seves anotacions amb algun company dels que fa
servir regularment l’agenda. Constatar quines anotacions no estan fetes o són
poc acurades el pot ajudar a fer-ho millor, l’autoavaluació l’ha de portar a
millorar l’eficàcia.
Quan comenci a
estudiar o fer deures a casa novament l’agenda és el primer element que ha de
ser sobre la taula. És un element essencial que marcarà la planificació del
dia. Sabem per experiència que no hi ha res que alleugereixi més que els tics
de “feina feta” a l’agenda. Els cal tenir-ne experiència pròpia.
Quan estan a
Primària i no la fan servir, perquè en aquest moment no ho necessiten, podem informar-los de que arribarà un moment que
pujarà el nivell de l’aigua i l’hauran de fer servir. Anticipar-nos i anticipar-ho
al seu cervell sempre és una bona opció. No per mostrar desconfiança sinó perquè
es vagi preparant pel canvi de situació. Fins aquest moment poden triar però a
partir de que es presenta la necessitat fer servir un recurs provat és un
senyal d’intel·ligència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada