dilluns, 3 de febrer del 2025

Dilluns 3 de febrer L’ús de l’agenda i les altes capacitats

 

Sabem que la majoria d’infants i joves d’altes capacitats tenen una gran memòria i la necessitat de tenir controlat el que els interessa. Aquesta combinació no és gens positiva a l’inici de l’ús de l’agenda. Hi ha tan poca informació que poden recordar-la amb facilitat i no solen adquirir l’hàbit d’escriure-hi, ni de mirar-la; això es convertirà en un problema més endavant quan hi hagi més coses a recordar.

La informació va creixen però ells i la seva memòria també. Per això alguns passen tota la Primària i l’ESO sense fer-la servir, llevat dels políticament correctes que volen complaure al mestre o a la mestra. Els altres només la faran servir quan el professor insisteix fent allò del “cumplimiento” (cumplo y miento, només de cara a la galeria sense la consistència del convenciment). Per tant, no han adquirit l’hàbit. Arribat el Batxillerat comença a augmentar el nombre d’informacions importants i es combina amb moments de desconnexió personals que fan difícil el seguiment perquè la majoria de coses les pot recordar però cada vegada és més gran el risc d’error o oblit.

Aquí ve el moment de posar fil a l’agulla. Encara que no ho hagi fet fins ara. Ara és el moment! En poc temps caldrà adquirir l’hàbit que no tenen per tal de que puguin planificar  i fer a satisfacció les tasques acadèmiques. Cal parlar amb el seu cervell que ho entén tot i donar les instruccions senzilles perquè l’ús de l’agenda es converteixi en un hàbit.

Per exemple, començar la classe amb l’agenda sobre la taula de manera que quan el professor digui “pel proper dia” pugui automatitzar el gest d’obrir l’agenda. No es tracta de desconfiar de la seva memòria sinó de poder-la deixar lliure per altres coses.

Un altre recurs seria poder contrastar les seves anotacions amb algun company dels que fa servir regularment l’agenda. Constatar quines anotacions no estan fetes o són poc acurades el pot ajudar a fer-ho millor, l’autoavaluació l’ha de portar a millorar l’eficàcia.

Quan comenci a estudiar o fer deures a casa novament l’agenda és el primer element que ha de ser sobre la taula. És un element essencial que marcarà la planificació del dia. Sabem per experiència que no hi ha res que alleugereixi més que els tics de “feina feta” a l’agenda. Els cal tenir-ne experiència pròpia.

Quan estan a Primària i no la fan servir, perquè en aquest moment no ho necessiten, podem  informar-los de que arribarà un moment que pujarà el nivell de l’aigua i l’hauran de fer servir. Anticipar-nos i anticipar-ho al seu cervell sempre és una bona opció. No per mostrar desconfiança sinó perquè es vagi preparant pel canvi de situació. Fins aquest moment poden triar però a partir de que es presenta la necessitat fer servir un recurs provat és un senyal d’intel·ligència.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada