Molts infants i joves fan servir la repetició com a recurs per a consolidar aprenentatges. Generalment els alumnes d’altes capacitats no comparteixen aquesta metodologia per aprendre. Un cop ja han assolit els coneixement les feines repetitives es tornen tedioses i baixen l’atenció i interès i cometen errors que si estéssin atents no cometrien. A això s’agafen alguns docents per negar les altes capacitats de l’alumne que “comet errors”. Tenen tota la raó, els errors hi són però caldria veure per què els comet. Sí, poden cometre molts errors i encara que repassin no els veuen per que no estan connectats. Si els demanem tota l’atenció per fer per fer, per exemple dues operacions, la posaran i potser no cometran errors però si el que té al davant és un tirallonga d’exercicis iguals... poden cometre molts errors inexplicables per algú que ho sap fer. (perquè poden no tenir la picardia del cumplimiento (cumplo y miento).
Un cop tenen un
coneixement adquirit no haurien de fer feines repetitives, en el seu lloc han
de fer feines d’aplicació, aprofundiment o ampliació. Hi ha vegades que tenen
coneixements adquirits abans de que els adquireixin a l’escola però no perquè
els pares els han ensenyat sinó perquè ells ho han inferit, associat, cercat, desenvolupat... És molt important fer una avaluació inicial del que saben abans
de començar un tema. Recordeu que de vegades saben però el que no saben és
posar paraules per explicar-ho, però quan els hi expliquem ràpidament els seus
ulls diuen: “ah, sí!”
Si els podem
explicar el per què dels exercicis els faran amb coneixement de causa. La
metacognició és imprescindible en aquest cas. Perquè aquesta guspira posi en
marxa la motivació. Pintar enforteix la mà i la relació mà-ull per poder
escriure. Fer les operacions senzilles en dos minuts ens ajuda a agafar
agilitat, velocitat i seguretat. Trobar els errors d’accents en un text ens
ajuda a recordar i aplicar les normes i a escriure correctament. Aprendre un
poema de memòria ajuda a tenir més vocabulari i a treballar la pronúncia i la dicció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada