dijous, 18 de maig del 2023

Un check list parental d'intel·ligència emocional (Pares)

 

Sóc una persona curiosa i m’encanta aprendre. Llegeixo força i sovint trobo persones interessants que comparteixen idees que no sent específiques per les altes capacitats es poden aplicar amb aquests infants i joves.

Ja fa una colla d’anys que he descobert a la psiquiatra Marian Rojas Estapé. Una persona professional i compromesa amb la vida. Estic rellegint algun dels seus llibres i m’he trobat amb algunes idees per ser pare o mare vitamina dels teus fills. 

Sintonitza perfectament amb el que ens agradaria com a pares de persones d’altes capacitats ser persones que no tenen por de demostrar afecte, físic o verbal. Com més estimats es sentin els nostres fills més facilitats tindran per superar les seves pors. Quan tenim fills amb altes capacitats sovint tenen un còctel complicat: curiositats, intensitats, rigideses, hiperemocionalitat, pors, poca tolerància a la frustració... tot són majúscules, no hi ha minúscules.

Avui, en aquest trimestre final de curs en el que sembla que el món s’acaba, en el que puja la intensitat i el cansament, us proposo un llistat de coses per observar i pensar... Ser pares no és senzill però necessitem ser pares conscients i fer xarxa (amb nosaltres mateixos, amb la parella, amb els altres...).


Cada dia és un dia però avui pot ser un bon dia per trobar cinc minuts per parar-nos i pensar... avui l’educació emocional és el tema...

-  - L’acompanyes a identificar les seves emocions, a parlar d’elles i expressar-les?

- - No neguis la seva vulnerabilitat o els seus defectes. En parleu i l’ajudes a reconduir-los?

-  - L'elogies sense atabalar-lo, concretant el perquè de l’elogi? 

- - L’ajudes a detectar les seves dificultats o zones de millora? Li ensenyes a demanar ajut quan algú el/la fereixi?  

- - Practiques l’slow mode amb ells? Sortiu de la cultura de la pressa i de l’hiperactivisme? Gaudiu de les petites coses bones del dia a dia?

- - Ordeneu junts el seu dia a dia (en funció de la seva edat)? Les activitats preparades i previsibles a alguns els agraden molt, altres gaudeixen de l’improvització puntual.

  

  Un cop revisats aquests punts... en què intentaràs millorar en aquest final de trimestre?. Arriben els exàmens trimestrals i els exàmens finals, el tancament de curs, el canvi d’etapa o d’escola, el deixar aquell mestre que li ha donat seguretat, arriben les vacances un temps massa obert per alguns i desitjat per altres... Com els acompanyarem? És important que pensem i preparem cóm ho farem perquè sigui de la manera més adient pels nostres fills. Res es dona al cent per cent però ells mereixen el millor.

                                                            




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada