dilluns, 4 d’abril del 2022

La lectura i les altes capacitats (1) (Pares i Docents)


A molts alumnes d’altes capacitats (no a tots) els apassiona la lectura.

Molts aprenen a llegir de manera autodidacta i esbrinen què signifiquen les paraules. Més enllà de diferenciar el nom de l’Alejandro i el Iu en els penjadors de la classe. Comencen pel que els és significatiu: els llocs. Reconeixen el banc, el forn de pa, la cafeteria, la peixateria o el supermercat. També les parades de metro o els indicadors de les parades del bus, del tren o del tramvia.  I d’aquí als titulars del diari o als llibres de contes hi ha un pas natural.

Els pares els llegeixen contes abans d’anar a dormir però els volen llegir ells i comencem la lectura a dos nivells: nivell pares (texts més elaborats amb lectura expressiva tot fent veuetes) i nivell fill (amb texts més senzills que ben aviat necessitaran anar-se complicant). I així és com a Infantil 4 o 5 anys trobem infants llegint Gerònimo Stilton o la seva germana Tea Stilton. Els llibres que llegeixen els companys amb una frase per pàgina els queden molt i molt petits. Per això, ja des d’Infantil cal una adaptació en la part de la lectura per aquests infants d’altes capacitats. És curiós perquè saben llegir amb fluïdesa i bona comprensió lectora però poden no conèixer les lletres (misteris de les altes capacitats).

Quan van creixent passen per moments en els quals és difícil trobar llibres per a ells. El vocabulari o la temàtica poden no ser adequats per infants de la seva edat.

A Cicle Inicial els proposem llibres amb lectures curtes i vocabulari adequat. Llibres de preguntes i respostes, de curiositats, primers atles o primers llibres de ciències o d’art... o petites biografies d’una pàgina solen ser del seu interès. Aquestes lectures són breus però aporten informació. Ells descodifiquen i entenen cada dia més paraules. En aquest moment ja coneixen totes les lletres i les saben escriure. Molts llegeixen lletra lligada i d’impremta. Els qui els costa més descodificar els agrada més que els llegim nosaltres les històries. Els qui han automatitzat la lectura prefereixen llegir ells. Es convenient que puguin anar a buscar aquests llibres a la biblioteca del centre, no trobo positiu que vagin a buscar-los a un curs superior.

Aquí comença a aparèixer una activitat freqüent a les escoles que els resulta molt complicada per la seva lentitud: llegir seguint el punt. A la classe hi ha diferents nivells de lectura i amb aquesta activitat es pretén que tothom vagi agafant un bon ritme lector. Però els alumnes que ja són lectors i tenen una bona velocitat lectora es van consumint si han d’anar poc a poc. Aquí els podem proposar altres activitats a l’aula, fora d’ella o a la biblioteca del centre.

A Cicle Mitjà i Cicle Superior alguns ja llegeixen llibres molt diferents als dels seus companys, o els poden llegir. Alguns es queden enganxats al món del còmics o mangas, altres entren de ple al món de la literatura juvenil a través dels clàssics gaudint amb els clàssics de Juli Verne, entrant en el món de “Harry Potter” o d’ “El Hobbit” o d’ “El Senyor dels Anells”.

A l’inici de l’ESO alguns continuen amb els clàssics de la literatura universal on podem trobar des de “La Metamorfosi” de Kafka fins a clàssics de l’Edat d’Or espanyola o els autors de la generació del 98 o del 27. Aquests bons lectors necessiten el suport dels professors per què els proposin bons llibres, no únicament els professors de llengua. No els podem castigar a estar tot un trimestre llegint “Manolito gafotas”, a raó d’un capítol setmanal, quan ell devora llibres. Li podem proposar que gaudeixi de la lectura de “La Vida es Sueño” y pugui fer un escrit sobre la idea de llibertat expressada en aquest llibre. Però el professor o professora pot voler que faci la fitxa o el control sobre el llibre de lectura obligatòria però no l’hauríem de castigar a que fos la única lectura del trimestre.   

Obrir-se a altres lectures: poesia, teatre, biografies, assaigs...; lectures de ciències; lectures en altres llengües (anglès, francès, alemany...) pot ser també molt interessant. Podem proposar també lectures d’articles o de textos instructius... tots aquests poden complementar les lectures obligatòries. Hi ha vegades que arribem al pacte de triar un llibre ell i un els professors per passar per diferents estils i diferents llengües. Cal llegir un mínim de 50 pàgines, si després d’això no l’ha enganxat pot passar al llibre següent.

La lectura és una riquesa i ells la valoren com a tal. Però no tots els alumnes d’altes capacitats valoren així la lectura. N’hi ha que per diferents motius no han trobat encara la passió per la lectura o troben en la imatge el que altres reben amb les paraules. Cadascú és un món i en el temps d’escola hem de treballar perquè tinguin actives totes les seves possibilitats. Els no lectors tindran un altre post en el tercer trimestre.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada