A l’escola solem viure el present i preparar el futur. Potser aquests dies
estem fent activitats per celebrar el DENIP (Dia Escolar sobre la No Violencia
i la Pau) i alhora us proposo que comenceu a pensar en la participació dels
alumnes d’altes capacitats en el Carnaval de l’escola o l’institut.
Per iniciar el tema del Carnaval tornem a parlar de diversitat dins de les
altes capacitats. Jo hi he trobat gairebé de tot. Des de qui seria feliç sent
el Rei Carnestoltes i llegint el Pregó, ben disfressat, posant-se cada dia els
objectes més inversemblants fins aquells que comencen a somatitzar quan arriba
el febrer perquè no poden suportar la vergonya pròpia i aliena d’aquestes
dates. Per uns, l’emoció es viu en positiu i pot ser desbordada, i pels altres
també es desborda però en negatiu. També hi ha qui ho viu com una etapa més i
fa el que toca mirant de passar desapercebut. Alguns d’ells pateixen per la
seva hipersensibilitat dels sorolls (batucades), la música a gran volum (a les
rues), l’aglomeració de gent...
Novament cal posar la lupa en cada infant o jove i veure el que necessita.
Alguns han treballat el tema i ens ho poden explicar bé però d’altres poden
donar una resposta “No vull participar” o el temut “És obligatori?” que
significa “No em preguntis”, però que en el fons vol dir “Aquest tema l’hem de
treballar”.
Viure les festes és molt essencial. Però el més important és trobar quin ha
de ser el seu paper en la festa (com sempre ens serveix per a tots els infants
però aquí parlem dels infants i joves amb
altes capacitats). Tothom hi hauria de poder participar des de la seva manera
de ser i fer. Evidentment és més fàcil quan encasquetem una disfressa a tots
els alumnes del grup i esperem que tots facin el mateix (gaudeixin, facin una
dansa o una rua), però això no és real ni satisfactori per a tothom.
Podem proposar diferents maneres de viure la festa? Les festes s’han de
preparar, viure i guardar. Si tenim una visió oberta podem proposar mil coses
segons les edats... aquí teniu algunes idees:
- - Ajudar
al disseny i confecció de les disfresses o complements.
- - Ajudar
al disseny i preparació del maquillatge.
- - Ajudar
a triar la música o a preparar la coreografia.
- - Ajudar
amb l’equip de música.
- - Ajudar
en tasques administratives.
- - Ajudar
en l’organització.
- - Estar
de cap de grup en les rues.
- - Preparar
texts o cartells per animar a la participació.
- - Fer
un anunci per la ràdio local per animar a la participació.
- - Escriure
el Pregó en grup però no llegir-lo.
- - Llegir
el Pregó però no escriure’l.
- - Fer
fotografies per documentar l’acte.
- - Viure
la festa com a “periodista” per redactar la notícia pel blog de la classe o per
la web de l’escola.
- - Viure
la festa per explicar la notícia per ràdio local.
- - Viure
la festa per crear un vídeo per Youtube.
- - Viure
la festa i fer entrevistes per mostrar l’experiència de la festa.
- - Recollir
dades reals per després poder preparar problemes de mates sobre el Carnaval.
Com heu vist hi ha moltes possibilitats però les hem d’activar. Alguns docents pensen que només hi ha blanc o negre: o et disfresses o no participes, però com
sempre a la vida hi ha una extensa gama de grisos. Potser d’entrada algú pot
quedar parat i no saber escollir què pot fer i evitar triar però per això
comencem a parlar-ne amb temps. Molts necessiten fer “xup xup” i anar remenant
i trobant quin pot ser el seu lloc. On poden gaudir... tothom hauria de poder
gaudir de la festa i tenir-ne un bon record. És una festa anual i permet
explorar diferents recursos al llarg del temps.
Per a mi, “la festa” forma part del “toca no negociable” però la manera de participar-hi
és un dels “toca més negociables”. Alguns arribaran a somatitzar i es posaran
malalts cada Carnaval com vaig conèixer un noi de Sisè que no havia pogut
celebrar cap dels seus aniversaris amb els companys perquè any rere any quan
arribava la data tan esperada es posava malalt.
La part acadèmica és important però viure les festes forma part del bagatge
emocional de cadascun de nosaltres. Les nostres vides estan plenes de feina amb
alguns moments de festa. Sovint preparem aquests infants i joves per la feina però pensem que a la
festa s’hi apunta tothom i no cal parlar-ne però no és així.
Acompanyar als infants i joves perquè tinguin una vivència positiva de la
festa és essencial per a un creixement harmònic. Per això, si hem elaborat un
bon vincle amb ells, tan bon punt passi el Dia de la Pau podem començar a
parlar en les tutories individualitzades de la Festa del Carnaval.
Si us hi atreviu, m’agradaria que m’expliquéssiu com ha anat l’experiència i què deixareu apuntat pel curs vinent. No cal que cada any comencem des de zero. Quatre ratlles, no cal escriure’n un llibre (que potser podríem però no és el cas). Ho podeu fer a atencioaltescapacitats@gmail.com Us ho agraeixo. Ens pot servir a tots i totes els que treballem perquè aquests infants i joves siguin la millor versió d’elles i ells mateixos tan en la feina com en la festa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada