La lectura és un procés molt complex. De la
descodificació de signes escrits fins arribar a les paraules i les idees.
Molts alumnes d’altes capacitats estan
interessats per la lectura i aprenen a llegir sols , sense la intervenció de
cap adult. Com en tants moments del seu aprenentatge analitzen, comparen,
infereixen i aprenen a llegir. Fan un procés curiós perquè aprenen a llegir
sense conèixer les lletres. És curiós. A P3 coneixen els noms dels seus
companys més enllà de diferenciar l’Alejandro que és el més llarg de l’Iu que
és el més curt. A partir d’una paraula van introduint nous sons i aprenen a
llegir. Després registren les paraules més freqüents (articles, preposicions,
expressions i connectors...).
Poden començar a llegir abans del que està
previst. Molts d’ells gaudeixen descobrint què hi diu... i van avançant en el
procés de la lectura, de la descodificació de signes i de la lectura
comprensiva. Si ningú els frena ni els apreta van llegint al seu ritme. Un
ritme diferent dels seus companys. Una mostra la tenim quan un noi de 3r em
truca per dir-me que tenim un problema. Han sortit les llistes dels llibres i
pel curs vinent com a llibre de lectura tenim “La Formiga Piga se’n va
d’excursió”. Home, és un llibre interessant, com a divertimento però ell em va
tallar enfadat tot dient, però és que jo llegeixo “El Hobbit” i gaudeixo amb
les descripcions... Dons sí, teníem un problema... aquell llibre havia de durar
tot el trimestre... clar, la mestra no sabia els interessos del noi, ni el seu
nivell de lectura perquè ell sempre ho havia amagat. Quan li vàrem explicar a la mestra ella va
trobar que podia adaptar les activitats de l’espai de lectura..
Sí, n’hi ha que llegeixen molt i molt bé. Això
fa imprescindible una adaptació en aquest aspecte. Llegint 20 minuts diaris
seguint el punt i fent ampliacions de vocabulari poden ser una tortura per
aquells alumnes que ja llegeixen molt bé i els agrada llegir i no necessiten
cap animació a la lectura. No fomenta gens el seu gust per la lectura (que ja
el tenen). Haurem d ser creatius i veure com podem invertir aquests 20 minuts
diaris. En alguna escola han estat assistents de lectura de 2n de Primària, en
altres han estat a la biblioteca de centre registrant els llibres tornats o
creant preguntes per un club de lectura...
Alguns fins i tot els agrada llegir en altres
llengües o llibres d’història, de ciència o pensament. No es queden amb els
llibres fàcils, en volen més.
La lectura per alguns és un refugi, una porta
a altres realitats o una manera d’obtenir més coneixements.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada