divendres, 4 de juliol del 2014

Estiu... temps per aprendre?


Ja han arribat les vacances!!! La calor, les verbenes, els casals... ja hem hem acabat “el temps d’escola”.... 

Però... els nens i nenes han de deixar d’aprendre? No parlem de deures, parlem d’aprendre perquè hi ha moltes maners diferents d’aprendre. Els que ja han complert durant tot l’any mereixen clarament un descans, un canvi d’activitats però durant les vacances no deixem de menjar, ni de dormir; i potser, fins i tot, ho fem una mica més...

L’aprenentatge reglat s’ha acabat fins a setembre però hi ha tantes coses interessants per aprendre... és un bon moment per fer esport, art, llegir, badar, relacionar-nos amb altres infants o adults... a l’estiu sembla que tenim un temps que durant l’any s’evapora entre les presses de cada dia. 

Amb els infants i joves d’altes capacitats el temps d’estiu, com en tots els infants i joves, pot ser un temps molt enriquidor. No es tracta de fer altra vegada el que ja hem fet sinó de gaudir de l’estiu i preparar el curs vinent amb aquelles coses que segur que necessitarem però amb altres activitats.

Quan parlem amb els mestres dels alumnes d’altes capacitats i els preguntem què hauríem de treballar a l’estiu molt sovint apareixen temes com: la lletra, la presentació, la constància en el treball, l’organització de materials i tasques, que llegeixi el enunciats sense córrer, que es fixi en el què fa o en el què ha de fer... no ho heu sentit mai? Són conscients que el tema no està en els continguts sinó en com es plasmen, s’adquireixen o s’expressen. 

Aquests són els nostres deures d’estiu. Però no es tracta de frenar-los sinó d’ajudar-los a sobreviure en una escola en la qual es van fent activitats adaptades però encara massa sovint és l’alumne que ha d’adaptar-se a l’escola. Potser no és el què hauria de ser... però crec fermament que és preferible arribar a un punt entremig possible (unes activitats adaptades que ens permetin tenir oxigen per treballar amb els companys) mentre anem mobilitzant les estructures de l’escola cap a un aprenentatge significatiu per a tots els alumnes. L’educació personalitzada és possible. No volem educació individualitzada. Atendre la diversitat no és senzill però més que necessari és imprescindible. 

Moltes experiències d’aula ens parlen de que és possible en molts centres de casa nostra públics, privats i concertats trobem experiències molt interessants que han fet que aquest darrer curs molts infants d’Altes Capacitats hagin pogut treballar a l’aula i també de forma paral.lela de manera autònoma per assolir els reptes que les seves capacitats necessiten per convertir-se en talents.

El curs ja ho és... i l'estiu ?  és un temps d'aprenentatge?.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada